Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Automatiskt kreditupplysning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-13, 13:53 #1
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Jag ska precis börja använda automatiskt kreditupplysning i min webshop, mot ACME, så när en kund lägger en beställning så kommer det kosta mig x antal kronor. Och sen läggs ordern på hold, och när jag godkännt den skapas en faktura hos ACME, som dom skriver ut och postar till kunden, betalar mig, och driver in pengarna när dom känner för dig (enligt avtal).

Tänkte höra lite hur många kunder man kan förvänta sig inte är kreditvärdiga.
Nu prövar vi bara personnumret bort på angiven bostadsadress, och om de har några betalningsanmärkningar.

Vad tror ni om det? Blir det många som "skriver fel" eller försöker bluffa?
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 17:16 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Jag kollade lite snabbt på mina 100 senaste upplysningar och 15 av dom blev inte godkända.
Dom flesta av dom som inte blev godkända är födda mellan 1970-1982 men det är å andra sidan min stora målgrupp.
Lite mer märkligt är att av dom 15 så var 12 kvinnor.

Viktigt att tänka på är att dom får inte bli "sura/stötta" om dom inteblir godkända utan skriv klart och tydligt att du inte kan påverka det utan att det är tredje part som lämnar upplysningen och att du självklart erbjuder ett annat betalningsalternativ i stället.

Jag hittade faktiskt ingen som försökt bluffa.

Lycka till // Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 18:47 #3
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Man måste väl ha fast inkomst för att gå igenom? Gissar att de som inte gått igenom hos dig Mats är studenter kanske?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 19:54 #4
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Man måste väl ha fast inkomst för att gå igenom? Gissar att de som inte gått igenom hos dig Mats är studenter kanske?
Nej, det enda jag köper i upplysningen är om dom har betalningsanmärkning och vart dom är folkbokförda, skall man ha uppgift om inkomst så får kunden en kopia om att man gjort en upplysning och det kanske inte alltid är så bra.

Jag vill bara ha så mycket info att jag vet att jag kan sälja mina obetalda fakturor utan problem och att ACME kan driva in 100% av pengarna och det kan dom ju så länge det inte finns skulder.

Kunderna som inte betalar sina fakturor till mig kan jag lika gärna vara utan och dom får gärna driva dom ända till KF om det behövs.

// Mats
Oläst 2005-09-13, 20:57 #5
Medlem

Medlem

Mats =)

Bra att du svarade, det var precis dig jag ville ha tag på faktiskt. Tänkte PMa men skippade det ifall att någon annan också ville veta. Du är också kund hos ACME har jag för mig

Tyvärr håller dom på att segar med mina filer till webshopen *suck* Men det kommer väl imorgon

Tack
Oläst 2005-09-13, 21:32 #6
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Mats =)
Bra att du svarade, det var precis dig jag ville ha tag på faktiskt. Tänkte PMa men skippade det ifall att någon annan också ville veta. Du är också kund hos ACME har jag för mig
Stämmer bra det, blev kund i ett tidigt skede när Sebastian jobbade på ACME. Han och VD'n Ragnar var nere i Skara och vi planerade upp alltihop, har för mig att jag var en av dom första som implementerade deras lösning, däremot har jag en egen lösning i min shop och köper bara upplysningstjänsten från dom och fakturerar kunden själv.

Citat:
Tyvärr håller dom på att segar med mina filer till webshopen *suck* Men det kommer väl imorgon
Det var dit jag ville komma med ovanstående kommentar, i det läget som ACME var i när jag träffade dom är dom tyvärr inte längre. Allt fungerar jättebra när saker och ting väl är fixat men dessvärre känns det som om inte högerhanden vet vad vänsterhanden gör ibland, jag menar att hur "fina" titlar dom än har så kände jag att jag fick bättre teknisk support på den tiden då dom bara var ett fåtal anställda och exempelvis Sebastian la ner energi på att lösa saker.

Jag vet att ACME håller på att gå ifrån det företaget som dom köpte upplysningarna från tidigare och även jag skall alltså byta, väntar också på filer och har gjort det i ett antal veckor nu, känns som om ingen "tar tag" i sakerna om man inte ligger på.

Blev en del negativt om ACME nu men så vill jag inte att det skall tolkas, jag kan köpa att dom lider av en del växtverksproblem och jag är övertygad om att när den ena handen vet vad den andra gör som kommer det att funka perfekt.

// Mats
Oläst 2005-09-14, 06:33 #7
Medlem

Medlem

Citat:

Stämmer bra det, blev kund i ett tidigt skede när Sebastian jobbade på ACME. Han och VD'n Ragnar var nere i Skara och vi planerade upp alltihop, har för mig att jag var en av dom första som implementerade deras lösning, däremot har jag en egen lösning i min shop och köper bara upplysningstjänsten från dom och fakturerar kunden själv.
Jag tänkte också fakturera själv först, men så när jag fick prislistan för deras fakturering 4:50kr per faktura inkl porto eller något sånt. Då var det nästan värt. Eftersom jag skickar direkt från lager, och inte lägger någon faktura i paketet.

Hur funkar det där med automatiska upplysningen? Är det knepigt att implementera?
Oläst 2005-09-14, 09:16 #8
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Jag tänkte också fakturera själv först, men så när jag fick prislistan för deras fakturering 4:50kr per faktura inkl porto eller något sånt. Då var det nästan värt. Eftersom jag skickar direkt från lager, och inte lägger någon faktura i paketet.
I mitt fall som lägger fakturan direkt i paketet så är det enkelt.
Jag har dessutom integrerat det direkt i mitt system med kundreskontra o.s.v. Jag har möjlighet att spärra kunder som inte betalar, jag har en i mitt tycke bra funktion som gör att kunder med obetalda fakturor inte kan beställa innan den förra fakturan är betald m.m. m.m. Kör jag det lokalt hos mig så har jag ju inga begränsningar på funktioner o.s.v.

Citat:
Hur funkar det där med automatiska upplysningen? Är det knepigt att implementera?
Ingen aning, det är sånt som man har programmerare till

// Mats
Oläst 2005-09-15, 10:57 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Filerna ska komma imorgon, dom håller på att utveckla dem speciellt till OSC.
Oläst 2005-10-09, 10:18 #10
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Mats@Sep 13 2005, 18:54
..., det enda jag köper i upplysningen är om dom har betalningsanmärkning och vart dom är folkbokförda, skall man ha uppgift om inkomst så får kunden en kopia om att man gjort en upplysning och det kanske inte alltid är så bra.

Jag vill bara ha så mycket info att jag vet att jag kan sälja mina obetalda fakturor utan problem och att ACME kan driva in 100% av pengarna och det kan dom ju så länge det inte finns skulder.
Att du får en upplysning om att kunden har en betalningsanmärkning eller inte säger i princip inget om att betalning kommer att ske eller om det går att driva in en eventuellt obetald faktura.

Det som är mer intressant är att veta om kunden har något s.k. skuldsaldo hos Kronofogden. Finns det ett skuldsaldo, ja, då går det inte att driva in något med stor sannolikhet.

En person som fick en betalningsanmärkning i januari 2002 och betalade den samma månad kommer att ha en betalningsanmärkning till och med utgången av 2005. Under denna tid av 4 år kan pesonen ha betalat alla sin räkningar exemplariskt, köpt villa eller bostadsrätt och skaffat sig en liten kontakt förmögenhet.

Nu avviker jag helt från anlednignen till att jag skrev detta. Jag hade bara en fråga till Mats och den var om du får veta om det finns ett skuldsaldo hos Kronofogden?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017