Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fiberanslutning på Ekerö, Stockholm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-27, 13:42 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

WLAN duger inte, om det rörde sig om 400 kunder så klarar man inte långt på en wlan uplänk. Försök få tillstånd från PTS och köp in en Microwave, lär bli billigare än fiber alla fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-27, 17:05 #12
danielhansson danielhansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Nykomling

skicka mig den önskade gatuadressen i en PM eller mail så ska jag ta reda på om det går att få dit fiiberanslutningar om det inte redan finns. skicka med ett nummer som jag kan ringa. och lämna ett svar

Snabbt, enkelt och seriöst
danielhansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-05, 14:53 #13
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
Normans avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 27 2005, 13:42
WLAN duger inte, om det rörde sig om 400 kunder så klarar man inte långt på en wlan uplänk. Försök få tillstånd från PTS och köp in en Microwave, lär bli billigare än fiber alla fall.
PatrikWeb(B), märks att du inte har erfarenhet av infrastruktur utbyggnad.
Snackar vi om en spridande ACCESSPUNKT från Dlink har du nog rätt. Inbyggd DHCP som inte funkar korrekt, avtagande styrka mm.

Med ett par smidiga 54mbit från Cisco/Proxim får du garanterade minsta överföringshastigheter över 2,4 samt 5ghz bandet. Använder vi dessutom redundanta länkar, trunking, OSPF får vi dessutom riktigt fina nät. Wireless är riktigt trevligt att använda i "Glesbyggd nära storstad" områden dit Phelia inte riktigt hittat ut. Sen att Phelia som statligt bolag kan erbjuda 10mbit till priser mindre ISP:er inte kan konkurrera med är lite småfult.
Dedikerade fiberuppkopplingar är fortfarande i prislappen rätt dyrt om man jämför med maxade hemuppkopplingar där ungdommarna sitter och tankar DC dagen i ända.

Visst är man fortfarande begränsad av högre svarstider för wireless så därför ogillar nog cs-spelarna det, men med nya WiMax standarder mm kommer wireless LAN att överkomma dessa hinder.

400 kunder täcker man in lätt med wlan med ~1mbit till ~10mbit. Sitter alla och tankar DC och trafikproppar får man ju problem, men det gäller ADSL och även fiberbredband.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-05, 19:38 #14

Nu snackade jag inte om bygga kundnätet med wlan utan att wlan inte blir så bra att länka upp nätet med för kapacitet.

Dela 400 användare och länka upp det mot en nod med wlan och ha en kapacitet på 20-40Mbit faktiskt HD blir inte så bra.

WiMax tror jag på, dock har jag inte testat det. Men det är långt kvar tills det säljs som produkter på vanliga marknaden att köpa in.

400 användare innom en radio av några km är inga problem få det bra, riktiga cisco/proxim och lite QoS switchar/routrat och massa rate limit.

Dock OSPF? Möjligtvis om du har många områden och många nät som ska routras via men annars känns det riktigt dumt routra mellan alla olika AP. Alla fall inte köra ospf för det.

Höga svarstider, blir oftast bara vid hög belastning av kapaciteten som finns eller dåligt optimerad wlan och dålig mottagning. QoS etc löser det bra, sedan visst blir det några ms extra men.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-04, 14:32 #15
Nykomling

Nykomling

Tja, tänkte kolla upp hur det ligger till nu med detta ärende om min kontakt gav ngt bra förslag åt er på Ekerö.
Hoppas att det löst sig
Oläst 2005-08-05, 22:07 #16
filmfoto filmfoto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
filmfoto filmfoto är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Nu när semester tiderna drar mot sin ända, kommer jag att gå vidare med projektet.

Tack för din omtanke,

Alex.
filmfoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-20, 23:13 #17
Normans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 5 2005, 19:38
Nu snackade jag inte om bygga kundnätet med wlan utan att wlan inte blir så bra att länka upp nätet med för kapacitet.

Dela 400 användare och länka upp det mot en nod med wlan och ha en kapacitet på 20-40Mbit faktiskt HD blir inte så bra.

WiMax tror jag på, dock har jag inte testat det. Men det är långt kvar tills det säljs som produkter på vanliga marknaden att köpa in.

400 användare innom en radio av några km är inga problem få det bra, riktiga cisco/proxim och lite QoS switchar/routrat och massa rate limit.

Dock OSPF? Möjligtvis om du har många områden och många nät som ska routras via men annars känns det riktigt dumt routra mellan alla olika AP. Alla fall inte köra ospf för det.

Höga svarstider, blir oftast bara vid hög belastning av kapaciteten som finns eller dåligt optimerad wlan och dålig mottagning. QoS etc löser det bra, sedan visst blir det några ms extra men.
Problemet med WiMax är grundkostnaden. Det når långt men i dagsläget får slutanvändaren ingen bra kapacitet (bandbredd).

OSPF har du ju fördelen att du kan routra trafiken över lågt belastade länkar. Därför går det bra att skyffla trafiken över olika trådlösa länkar när man bygger trådlösa nät i glesbyggd.

Vad sägs om >500 användare inom miltals område med 10mbit per användare över wireless.
Möjligt? Ja. Riktade antenner hos kund och lokaliserade spridare. Trunkade wireless länkar för att få hög bandbredd.
Nu talar vi inte om 54mbit länkar (dessa har vi märkt att deras hastighet varierar rätt mycket) utan vi har valt lägre hastighet på 24mbit som ligger stabilt och inte fluktuerar. Dock har vi flera länkar så vi kan uppnå en högre hastighet.

QoS är standard.
Accesspunkterna är bara slutpunkter i en infrastruktur. Vad menar du att routra mellan AP's? Inte precis som att vi har spridande accesspunkter som ska försöka nå till varandra över långa avstånd, utan riktade interface 2,4 samt ~5ghz.

Hög belastning får man främst vid fildelning. Nån kund som sitter och tankar ned Shrek. Därför är prioritet på all P2P trafik rätt låg.

Oj oj... finns så mycket idiotiskt folk kan hitta på i avsaknad av kunskap.
Öppna reläer (*host* Zoot *host*), zombie drones, inget virusskydd. Listan kan bli lång.

Mycket support-tid skulle man kunna spara in om folk lärde sig tre enkla grejer.
Skaffa anti-virus, patcha och fixa en brandvägg (en sådan där man inte vänder DHCP utdelningen på WAN'et ).
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-08, 08:43 #18
Nykomling

Nykomling

Tjena
Nu vart det dags igen att kolla läget om ISPna hört av sig till er.
Jag kan kolla med min kontaktperson igen om han vet något om utveckling
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017