FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har nu försökt flytta mina domäner till min egna DNS som jag kör Win 2003 på och använder den inbyggda dns funktionen. Felet jag får utav NIC är
Server 80.73.176.132 not authorative for teh.se SOA serial mismatch NS dns1.teh.se not found in zone (80.73.176.165) NS dns2.sidata.se not found in zone (80.73.176.165) NS dns1.teh.se not found in zone (80.73.176.132) NS dns2.sidata.se not found in zone (80.73.176.132) Antar att SOA serial mismatch betyder att nummret i NS inte stämmer övernens med den i dns2 ? Är det bara ändra det nummret så att det stämmer? Här är en printscreen på dns konfigruationen ![]() Vad har jag gjort för fel? Finns det några sidor som förklarar lite mer om DNSer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du ska peka om teh.se mot dns1.teh.se och dns2.sidata.se måste du först och främst lägga in dessa som type = NS i namnservern (och ta bort teh.se som type = NS). Kom även ihåg att lägga till dns1.teh.se som ett A-record som pekar ut det IP som dns1.teh.se har (s.k. glue record).
Utöver det verkar inte synkroniseringen mot dns2.sidata.se fungera som den ska, då den för utomstående inte svarar på några förfrågningar alls om teh.se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
SOA serial mismatch löser du med att läsa manualen till MS DNS.
![]() Nja så enkelt är det kanske inte. Enligt den bilden så har du bara en DNS och det är teh.se vilket är olämpligt. Är PENGO = dns1.teh.se? Om inte så bör du definitivt läsa manualen och lite allmänt om DNS innan du går vidare. Om den är det så ska du lägga upp dns1.teh.se som primär DNS - NS - (för du har väl inte valt AD-intregrerad DNS hoppas jag) och skapa ett A-record enligt anvisningarna. Sen ska du lägga dit alla de DNS-er du vill ha. Efter det ska du skruva upp serialen ordentligt (finns beskrivet i hjälpen) och sedan se till att din/dina sekundära dnser får sin konfiguration och att de synkar mot den primära. För säkerhets skull så skulle jag också se till att zonetransfers begränsas till dina dnsers ipadresser. Så har jag för mig att man löser det hela. Det var något år sedan sist och jag har teflonminne. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|