Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Leasa bil EF

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-24, 17:43 #11
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by JonasO@Aug 24 2005, 13:05
Hej
- Förmånsvärdet fungerat förenklat som beskattningen på en hemdator typ och det är din egna skatt som bestämmer hur mkt det kostar. Är förmånsvärdet på bilen 4000:- och din skatt 50% så kostar den 2000:-
Enlig skatteverket fungerar det så här, borde väl stämma...
Edit: Eller jag vet fan inte...? Hur fungerar förmånsbeskattningen egentligen? Betalar man den så länge man leasar bilen eller även efteråt när man betalat av bilen?

är det i en enskild firma du har förmånsbilen så glöm inte att räkna med att du ska betala egenavgifter på de 4000 *12 månade i förmån också. Det gäller naturligtvis i AB också men eftersom man där redovisar lönen varje månad och räknar sociala avgifter då så blir det kanske naturligare att förstå sambanden.

Du betalar förmånsvärde på bilen så länge firman har den och du kör med den.

DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-24, 22:55 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Själv är jag lite sugen på en ny volvo V70 R AWD med extra utrustning och ett pris på cirka 650 000 kr - det inte händelsevis så att någon sitter med en leasingoffert på något liknande, så jag kan få ett hum om leasingkostnaden utan att begära en offert?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-25, 07:46 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 24 2005, 22:55
Själv är jag lite sugen på en ny volvo V70 R AWD med extra utrustning och ett pris på cirka 650 000 kr - det inte händelsevis så att någon sitter med en leasingoffert på något liknande, så jag kan få ett hum om leasingkostnaden utan att begära en offert?
Gå hit:
http://www.audi.se/byggdinaudi/start.asp?RetailerID=0
Klicka på "Ta mig dit" under finansiering.
Välj fliken leasing.
Välj vad som helst och när du får upp uträkningen skriver du manuellt in ett nytt pris.
En bil för 650000 kostar då c:a 130000 i "första leasingavgift" då du hämtar bilen samt 5700 (ex moms) per månad.

Jag har leasat i snart 6 år (två olika bilar) och jag har inte räknat närmare på det, men förmånsvärdet på"lyxbilar" skenar iväg för mycket ganska snabbt. Om nypriset överstiger 7.5 basbelopp blir det en lyxbil. Upp till 7.5 basbelopp är förmånsbeskattningen inte så farlig. Den överskutande delen bidrar dock väldigtmycket till förmånsvärdet. Jag har inte räknat på det, men jag har en kännsla av att du tjänar på att köpa bilen (för att slippa förmånsskatt) med banklån om bilen blir väsentligt dyrare än c:a 300K.

Det som dock är en upside ni glömt med leasingbil är att allt som har med bilen att göra (tvätt, byta däck, försäkring, service osv) är ju företagsangelägenheter där du drar av all moms (och betalar med "obeskattade pengar"). Något som blir lite klurigare om du äger bilen privat.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-25, 07:58 #14
Supermoderator

Supermoderator

[QUOTE=eg0master,Aug 25 2005, 07:46]
Citat:
Ursprungligen postat av jonny,Aug 24 2005, 22:55
Själv Det som dock är en upside ni glömt med leasingbil är att allt som har med bilen att göra (tvätt, byta däck, försäkring, service osv) är ju företagsangelägenheter där du drar av all moms (och betalar med obeskattade pengar). Något som blir lite klurigare om du äger bilen privat.
Jo, det är just detta jag är så trött på idag. Med lite för många hästar (från försäkringsbolagets synvinkel) blir försäkringspremien också så pass hög att det i det här fallet nog hade lönat sig med en firmabil iställlet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017