FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag som kund lägger upp en mp3 låt på en webbhotell, trots att de har medlemsvillkoren "Kund ansvarar själv för utrymmet....osv".
Är det jag som kund som bär ansvaret för filen eller webbhotellet. Ifall skivbolag/APB ska stämma någon för det, vem är det som blir stämd, kunden eller webbhotellsansvarige?? Jag vill få ett riktigt svar , vad som gäller ENLIGT LAG. Inte massa åsikter som ni inte är säkra på ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Webbhotellet lär klara sig undan, dock kan dom säkert få en del problem.
Sedan APB är inte en myndighet utan leker maffia och även borde behandlas innom uppgörelse som görs innom maffian. Om APB kommer är det bara slänga ut dom, även med våld om det behövs då det blir olaga intrång eller inbrott om dom försöker tränga sig på själva. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar. Trodde APB var nån sorts myndighet.... Men vad för problem kan webbhotellet få, vet du något om det? Får de en varning först att ta bort filerna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ser man till vad som hände med Bahnhof så kan det ju gå illa, inte roligt att ha hel bunte med poliser och annat folk hos helt "oväntat" en dag, sedan vet man ju inte hur det går, om det var personal som var inblandade eller ej, dock så löper webbhotellet en risk som de inte kan komma ifrån. Framtiden kommer att utvisa vad som händelsen hos Bahnhof medför.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bahnhof var dåligt exempel, då det var en av dom största ftp siterna i Sverige som finns som satt på Gbit direkt och sedan var en anställd som hade den.
Om dom märker filen själva lär dom ta bort den och ge dig en varning, i värsta fall stänga av dig. Men om du bara lagrar en fil lär det inte hända något, kanske någon kontaktar webbhotellet om att du har filen. Om du skulle lagra massa filer så kanske webbhotellet hamnar i en utredning eller få lite besök eller kontakt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om vi säger att webbhotellet har 1000 användare och 10 av de har lagrat 1 mp3 fil var. Filen de lagt där är inte synligt alltså de har inte lagt ut det på någon hemsida utan har de förvarat där bara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hade en kund som lagt upp en fil med som han inte hade upphovsrätt till, 2 dagar tog det tills en jurist ringde. Eftersom filen låg på vår server så var det vi som bar ansvaret enligt honom, vet inte om det är så men han hade den åsikten ganska klar. Vore väldigt intressant att höra någon annan som kan detta ämne bättre...
Det är ingen på Bahnhof som medgivat att det var någon anställds server, det är väl bara ryckten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den ursprungliga frågeställningen tycker jag att:
som användare - helt otroligt att man ens funderar över något sådant. Att lägga upp upphovsrättskyddat material är mot allt sunt förnuft. Oavsett om det är mp3, pdf eller annan elektronisk publicering. som hotelleverantör - intressant, ansvarsfrågan är viktig om någon idiotisk användare skulle få för sig att lägga upp material utan tillstånd Vad gäller ansvarsfrågan: Vem är det egentligen som tillgängliggör det upphovsrättskyddade materialet, det måste vara den formuleringen i lagen som ska utredas. Kan ansvaret avtalas över på kunden? I mitt tycke (observera, spekulation) är det lika lite hotelleverantören som är ansvarig som det företag som tillhandahåller linan till hotellet. Hotelleverantören tillgängliggör filen lika lite som de som levererar linan till hotellet. Det är i grund och botten kunden som är orsak till att materialet finns tillgängliggjort och därmed bör ansvaret ligga på denne. Självklart kan man samtidigt tycka att hotellet har ansvar för att i möjligaste mån övervaka vad som faktiskt finns på deras servrar (ungefär som lagen om elektroniska anslagstavlor). Svår fråga... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Juristen jag talade med motiverade det med att det var vi som gjorde det möjligt att dela ut filen i fråga och att vi hade svårt att inte falla på det, jag tycker det låter märkligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men om webbhotellet har 100 000 användare med miljontals filer är det inte så lätt att söka igenom dessa filer, måste man väl få en varning först som webbhotellsansvarig innan man blir stämd på något ?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|