Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur beräkna frakten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-05, 09:57 #1
Shtaye Shtaye är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
Shtaye Shtaye är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
Hej alla,
Jag håller på att utveckla en webshop där ett av kraven var att den skulle beräkna frakten själv. När jag tänkte på den funktion i början då var min tanke ganska enkle. Jag tänkte att varje produkt skulle få en ruta i tabellen där det anges frakt kostnaden för just den produkten som då sedan framställs för kunden i "kassan" under rubriken Frakt. Det kanske blir för dyrt för slut kunden eftersom fraktkostnaden sjunker per gram ju mer paketet väger.

Finns det ett annat sätt att lägga upp detta?
Shtaye är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-05, 10:12 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Fraktkostnaden beror ju på flera saker.
Vikt, volym (inte antal utan matematisk volym), emballage och service.
För att kunne aberäkna en fraktkostnad behöver du således veta vikt och volym per artikel.
Detta kan du approximera som en viktkolumn och en skrymmandekolumn i tabellen med artiklar.
Fraktkostnaden blir ju sedan vikten+ev. skrymmande tillägg+pris för emballage+"porto" beroende på hur paketet/brevet skall skickas (post, bud. express etc).

jag tror dock att de allra flesta använder en betydligt enklare formel...
Om man t.ex. säljer t-shirts (exempel):
1-5 = 50kr, 6-10 = 75kr, 11+ = 100kr

Ett annat alternativ är ju att "baka in" fraktkostnaden i priset på produkten. Personligen handlar jag hellre från en sajt där "frakt ingår i priset" eftersom det oftast innebär att enstaka produkter kan köpas billigare medans stora inköp kanske skulle bli dyrare. Jag är medveten om att jag antagligen förlorar på det, men latheten gör att jag hellre köper där frakt ingår eftersom jag då inte behöver leta upp vad frakten kostar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-06, 20:58 #3
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Vi har registrerat vikten för varje vara, och sedan kan man kryssa i om produkten är skrymmande eller inte.

Sedan är det ju bara att lägga ihop vikten i kassan, och se om någon av varorna är skrymmande - och leta upp motsvarande pris i portotabellen (och ev. erbjuda flera alternativ (brev, ekonomibrev, paket, m.m.). Vi lägger också på vikten för emballage. Vi brukar komma väldigt nära den faktiska fraktkostnaden, och det känns rätt så viktigt eftersom vi skrivit på hemsidan att vi debiterar faktiskt portokostnad.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017