Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dollarkursen 7.31

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-08, 22:52 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Argh! 98% av min försäljning sker i dollar och på bara ett drygt år har min inkomst minskat med nästan 10.000:- (per månad)! :-( Trots att försäljningen ökar stadigt kan jag snart inte längre försörja mig på det här. Är det fler här som har sin huvudsakliga inkomst i dollar? Hur gör ni för att minska den negativa effekten? Om det nu finns något att göra... Jag har låtit bli att hämta ut PayPal-pengarna i hopp om att det ska vända, men det var nog en dålig affär...
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-08, 23:05 #2
wico wico är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2003
wico wico är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2003
Om du har minskat din månadsinkomst med ca 10.000:- och dollarn har fallit ca 30% sedan högsta notering så borde du fortfarande ha en väldigt bra månadsinkomst... Inom vilken bransh får du din inkomst om man får fråga? . Sen tror jag inte att dollarn kommer gå under 7:- men man vet ju aldrig.
wico är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-08, 23:20 #3
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Sätt priserna i Euro istället då och låt dollarpriserna variera beroende på växlingskursen. Det kanske medför nån nackdel för dig/dina kunder?
Jevesus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-09, 01:14 #4
Flitig postare

Flitig postare

Tack för svar!

Wico: Jo, egentligen ska jag väl inte klaga. Men sambon är f.n. arbetslös, och med min nuvarande försäljning betyder varje krona dollarn går ner ca 3000:- mindre i månadsinkomst (då kan ni räkna ut vad jag säljer för... ;-)), så det kan inte hjälpas att det svider lite... Hoppas du har rätt i att kursen inte går under 7:-. Man får trösta sig med att skatten blir lägre på en mindre inkomst... :-) Min "bransch" är grafik (clipart).

Jevesus: Jag skulle gärna vilja sälja i Euro, och rent tekniskt går det, men en stor del av mina kunder är amerikaner. Skulle jag sätta priserna i Euro skulle nog många inte våga handla, eller ens fatta att de kan.

R. Läste visst ditt svar lite slarvigt. Ursäkta! Du menar att jag skulle kunna ha ett fast pris i Euro, och ett rörligt i Dollar? Hmmm... Tål att tänkas på. Jag är lite för trött för att sätta mig in i det just nu.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-09, 01:52 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

du får se till att förlänga/betala dina webhotellkostnader (i förväg?) nu medans dollarn står lågt iaf. så 'tjänar' du iaf något på att den inte ligger så högt.

kanske liten tröst i förhållande iofs.

rörliga priser i allmänhet förvirrar nog många (återkommande) besökare vilket gör att det finns risk att försäljningen sjunker. men antagligen tjänar du på det i längden om dollarn fortsätter sjunka.
Oläst 2003-12-09, 02:07 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 8 2003, 23:52
rörliga priser i allmänhet förvirrar nog många (återkommande) besökare vilket gör att det finns risk att försäljningen sjunker. men antagligen tjänar du på det i längden om dollarn fortsätter sjunka.
Det beror ju på hur man framställer det. Presentation is everything, som dom säger. Om priset väldigt uppenbarligen är satt i Euro, men också väldigt tydligt är översatt till dagens kurs i dollar så borde prisrörelsen i översättningen inte förvirra någon alls (nån stackare kanske).
Oläst 2003-12-09, 02:19 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Det är inte ett alternativ att höja priset med 30%, eller är det en kraftigt konkurrentutsatt bransch Clipart?

Vad tar du för pris och vad tar dina konkurrenter, hittar kunden dina konkurrenter, har du bättre produkter än dina konkurrenter? Är några frågor man kan ställa sig.

Tittade på några slumpvis valda produkter på din sida, och spontant så känns det som 10 eller 15 dollar samt 30 eller 35 kvittar när produkten är så unik.

Jag skulle höjt priser med $5 rakt över för att utvärdera om försäljningen minskar så mycket så det tar ut prisökningen.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-09, 02:24 #8
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Jevesus@Dec 9 2003, 00:07
Det beror ju på hur man framställer det. Presentation is everything, som dom säger. Om priset väldigt uppenbarligen är satt i Euro, men också väldigt tydligt är översatt till dagens kurs i dollar så borde prisrörelsen i översättningen inte förvirra någon alls (nån stackare kanske).
jo presentation är absolut väldigt viktig del. fast när det kommer till att upplysa dollarhandlare att det finns andra valutor som man vill ha som riktkurs är det som att köra huvudet i väggen. 'finns det andra valutor än dollar?'

nåja, kanske en aning överdrivet.. men åt det hållet är det enligt mina erfarenheter.
Oläst 2003-12-09, 13:50 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 9 2003, 00:24
fast när det kommer till att upplysa dollarhandlare att det finns andra valutor som man vill ha som riktkurs är det som att köra huvudet i väggen. 'finns det andra valutor än dollar?'

nåja, kanske en aning överdrivet.. men åt det hållet är det enligt mina erfarenheter.
Näe, du har rätt. Verkligheten är så tragisk. Jag tror man kan göra det bra dock, om man presenterar det på ett snyggt sätt.
Oläst 2003-12-09, 14:44 #10
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Kanske uppdatera priset (mao höja det) med jämna mellanrum, för hand eller dynamiskt, är en bättre idé än att uppge priset i den hemska (säkerligen kommunistiska) valutan Euro?

Vill du vara riktigt riktig kan du ju köpa realtidsvalutakurser och ge varje kund ett pris som är upp till sekunden...
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017