FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är kanske inte det smartaste att göra men jag har så många funderingar i huvudet nu att jag verkligen behöver få bolla mina tankar lite.
En tanke jag har haft länge är att starta en ny "biljettförmedling" dvs en utmanare till ticnet och julius. Min tanke är till viss del det vanliga racet, dvs bokning online och liknande, men redan där stöter man på problem, som till exempel hur man ska lösa frågan att ha ombud som kan via sin butik boka biljetter. De nytänkade delarna för min del är dels hyggligare vilkor och inte ständigt angripa andrahandsmarknaden men framför införandet av sk souvenirbiljetter, dvs att biljetterna levereras med ett motivtryck på ex bandet som ska spela, detta är en mycket uppskattad sak som gör att man alltid har ett minne av sin upplevelse. Men jag får ont i magen när jag tänker på vilket bokningsystem som skulle behövas, särskilt när det gäller bokningar numererade sittplatser och dylikt. Det kanske låter dumt, men är det någon här som har några tankar, ser möjligheter eller enbart problem med "min dröm"? Jag är grymt sugen på att börja prata med bolag och göra research för att få en klar bild av vad som verkligen krävs. Edit: Jag stavar som en tredjeklassare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med en bakgrund inom it ser jag inte bokningssystemet som det främsta problemet, men det är klart att det kommer att vara hyffsat komplext och att du behöver någon som är duktig som bygger eller upphandlar det åt dig.
För mig skulle två saker vara de största problemen: 1) Distributionen, som du själv nämner, dvs utlämningsställen. Här skulle jag leta efter partnerskap med någon som redan har utrustning ute i butik, t.ex. Svenska Spel. Kanske är vanlig post ett alternativ a la SJ, men då riskerar du förstås att få problem med outlösta biljetter + kostnader för postförskott. 2) Arrangemang, hur får du möjlighet att sälja biljetter till olika arrangemang. Jag vet för lite om hur branschen fungerar, men nyckelfrågan är väl varför arrangörerna skulle vända sig till dig utöver/istället för dagens två huvudaktörer. Sen måste man förstås nå ut till slutkunderna, men får man bara ihop ovanstående tror jag säkert att man kan få en tillräckligt stor del av kakan för att gå runt. Souvenirbiljetter låter intressant, men jag undrar om det är tillräckligt, själv skulle jag vara begränsat intresserad av att betala extra för en sådan biljett. Däremot vore det intressant att kombinera olika andra artist-relaterade produkter, t.ex. t-shirts, skivor, foton etc. Hur som helst, en spännande idé tycker jag. Hoppas du åtminstone gör ett försök, det ska man göra med sina drömmar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Max: Precis som med alla drömmar måste man börja nereifrån och jag tror inte alls att det kommer vara svårt att ta mindre events från ticnet eftersom de bokas via ticnet just pga att det inte finns några riktiga alternativ, naturligtvis måste man plocka fram sin säljande sida.
När det gäller tshirts och andra saker är det inte förmedlingens bord, det är bolagets/artisternas varumärken och deras egen försäljning. Däremot är souvenirbiljetter något som jag verkligen tror på. Jag kommer sedan tidigare från tryckeribranshen o har räknat på att ganska enkelt kunna ligga mellan 5 och 10 kronor under ticnetsbiljettavgift och ändå leverera dessa biljetter. Setbacken med just de biljetterna är att ombuden isf skulle behöva göra sina bokningar online i en ÅFdel på sidan och kunden få sina biljetter hemskickade per post. Osålda biljetter får man skicka till arrangören till försäljning i dörren. Lösningen är inte lika hitech som ett enormt bokningsystem men dock fullt ekonomiskt gångbar och fungerar utan några problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vill man göra det enkelt för sig tar man betalat i förskott med kort och skickar hem biljetterna med posten, eventuellt som rek.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det jag menar t-shirts etc (gärna mer unika saker som signerade cd's, foton mm) är att det kan vara något som både arrangörer, artister och slutkunder är intresserade av - merförsäljning för de första (=mer intressant att låta dig sälja deras biljetter eftersom de tjänar mer pengar) och mer intressant att köpa av just dig för de senare.
Kan man köpa souvenirbiljetter för samma pris eller tom billigare så är det såklart bara bra. Jag vet som sagt för lite om branschen, men om det finns "små-arrangemang" att jaga så låter det som en bra start. Jag levde i villfarelsen att det var några få stora arrangörer som ordnade det mesta (EMA mfl). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag vill bara heja på - låt din dröm gå i uppfyllelse.
Jag har sett i samband med jobbet med Vi Musikers kalender att det är nästan så nu att ett företag har skaffat sig monopol på biljettförsäljningen. Som alla vet är det aldrig bra med monopol, så ditt dröm-företag behövs nog. Men det är stort - mycket med att knyta alla arrangörer till sig och kanske det svåraste är att dina biljetter måste vara precis lika lättillgängliga som konkurrentens. Folk i allmänhet är mycket bekväma av sig. /Bengt
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan lova att det är svårt. Vi har myyyccckkkkeeeettt kontakt med arrangörer som samtliga (givetvis) använder si av ticnet. Det som är det svåraste att konkurrera med är deras tillgänglighet samt säkerhet.
En arrangör kommer sällan att dela upp sin biljettförsäljning på fler försäljare än vad som finns. Det gäller helt enkelt att bli bättre än de som finns! Angående merfösäljning så tror jag faktiskt inte på det med bilder på biljetterna,,,folk ser det väl ändå mest som en biljett som skall användas? Ett tips är att ta en kik på www.arvikafestivalen.se och deras nybyggda biljettsystem...det är MYCKET smidigt och jäkligt bra! Lycka till Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|