Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bostad i Stockholm

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-28, 17:24 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Dags för en off topic...

Håller på att leta bostad för fullt i (centrala) Stockholm och som de flesta vet så är det en ganska omfattande process bara att hitta i djungeln av förmedlare...

Tänkte höra om det möjligen finns någon som redan har satt sig in det hela och kanske har förslag på bra bostadsförmedlare (online) för Stockholmsområdet? Hyresrätt/Andrahandsuthyrning är väl det som är mest aktuellt.

PM går också bra.
Oläst 2005-06-28, 17:56 #2
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Mar 2003
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Mar 2003
Du behöver väl knappast någon predikan om att det står 90.000 personer i Stockholms bostadskö.

En kille jag känner fick ett andrahandskontrakt på en fin lägenhet i Sthlm genom andrahand.se. Det är dock inte helt gratis att ta del av sidan om man vill vara först med att ta kontakt med annonsörerna. Värt en titt i alla fall!
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 18:27 #3
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Jacob@Jun 28 2005, 17:56
Du behöver väl knappast någon predikan om att det står 90.000 personer i Stockholms bostadskö.
Näe inte direkt, men fortfarande finns det många som får tag på lägenheter, just i andrahand. Är väl först och främst förstahandskontrakt de köar för som jag förstår. Är också relativt tydligt tidsbegränsat intresse jag har.

Citat:
En kille jag känner fick ett andrahandskontrakt på en fin lägenhet i Sthlm genom andrahand.se. Det är dock inte helt gratis att ta del av sidan om man vill vara först med att ta kontakt med annonsörerna. Värt en titt i alla fall
Okej, jo andrahand.se har jag tittat på men de har lite dåligt uppdaterade annonser iomed att man inte ser om lägenheten finns kvar eller inte som jag förstått det. Men tack för tipset ändå.
Oläst 2005-06-28, 20:08 #4
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Citat:
Originally posted by Marcus@Jun 28 2005, 16:24
Dags för en off topic...
Håller på att leta bostad för fullt i (centrala) Stockholm och som de flesta vet så är det en ganska omfattande process bara att hitta i djungeln av förmedlare...
Tänkte höra om det möjligen finns någon som redan har satt sig in det hela och kanske har förslag på bra bostadsförmedlare (online) för Stockholmsområdet? Hyresrätt/Andrahandsuthyrning är väl det som är mest aktuellt.
PM går också bra.
Det finns (enligt mig) bara två bra förmedlare av andrahandslägenheter i Sthlm och dom är:

www.bostadstjanst.com
www.bostad-direkt.se

Båda två tar betalt runt 1000kr för att du ska få tillgång till deras register men det är det lätt värt. Dom jag känner som har varit i behov av andrahandslgh har löst det inom ett par dagar. Problemet kan väl vara att hyrorna är ibland ganska höga.

Om du kan tänka dig att bo en bra bit utanför stan så är förstahandskontrakt inte några problem om man använder Stockholms stads bostadsförmedling och letar efter lägenheter i deras "bostadssnabben":

http://www.bostad.stockholm.se/html/...li_snabben.htm

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 20:45 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by b_andersson@Jun 28 2005, 20:08
Om du kan tänka dig att bo en bra bit utanför stan så är förstahandskontrakt inte några problem om man använder Stockholms stads bostadsförmedling och letar efter lägenheter i deras "bostadssnabben":
Shit, är hyran så hög så långt utanför centrum? För runt 2000kr extra så får du lika stor yta inom tullarna (bostadsrätt).
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 20:58 #6
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Originally posted by b_andersson@Jun 28 2005, 20:08
Det finns (enligt mig) bara två bra förmedlare av andrahandslägenheter i Sthlm och dom är:

www.bostadstjanst.com
www.bostad-direkt.se

Båda två tar betalt runt 1000kr för att du ska få tillgång till deras register men det är det lätt värt.
Även om båda är bra så undrar en bekant till mig vilken som är "bäst"? Bostad-direkt.se verkar vid en snabbkoll ha fler funktioner så som SMS-meddelanden om nya objekt och möjlighet till bilder på objekten, men erbjuder inte kortbetalning online vilket bostadstjanst.com verkar göra.

Just nu verkar det f.ö. "bara" kosta runt 700 kr för 45 dagars medlemskap.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 21:10 #7
b_anderssons avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Citat:
Originally posted by Henrik Larsson@Jun 28 2005, 19:58

Även om båda är bra så undrar en bekant till mig vilken som är bäst? Bostad-direkt.se verkar vid en snabbkoll ha fler funktioner så som SMS-meddelanden om nya objekt och möjlighet till bilder på objekten, men erbjuder inte kortbetalning online vilket bostadstjanst.com verkar göra.
Just nu verkar det f.ö. bara kosta runt 700 kr för 45 dagars medlemskap.
Jag tycker bostad-direkt är bäst, men du kan ju göra en sökning hos båda och se vem som har flest lägenheter som passar dina önskemål innan du blir medlem. Men enligt min erfaranhet så är bostad-direkt bättre om man söker lägenhet som privatperson och bostadstjänst är bäst om man letar som företagare.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-28, 21:43 #8
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Använde bostad-direkt ett par gånger i slutet av 90-talet, både som privatperson och som företag. Funkade bra båda gångerna. Inom 45 dagar hade man hittat ngt man ville ha och jag var ganska kräsen med både läge och pris. Dock var det ju nästan ett heltidsjobb att kolla listorna så man kunde ringa bland de första på alla nya objekt som kom upp. Ringde man inte inom någon timme från att objekten kom upp var det ofta kört.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017