Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Leveranstider hos diverse webbutiker

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-16, 14:43 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
För en månad sedan beställde jag dvd-filmer från el-giganten. Alla fanns i lager med tog dem ändå 4 dagar innan de började packa (använde kortbetalning). Så det tog mig 6dagar att få produkterna jag beställde även om de har en policy på 5 dagar.

I onsdags kl 06:00 la jag en beställning på en digitalkamera hos Pixmania (säljer i hela europa men skickar från Paris). De lovade mig en leveranstid på maximalt 48timmar. I förmiddags kl 10:30 ringer en kille och berättar att han är på väg med kameran. Alltså strax över 24h för paketet att nå mig (skickat från Paris ca 09 igår). Måste säga att jag är grymt imponerad då frakten endast låg på 130kr.

Är det bara jag som förväntar mig att ett företag paketerar och skickar beställningen dagen efter ordern är lagd? El-giganten blev ju totalt överkörda av detta företag. Iof kan jag tänka mig att det går mycket snabbare att skicka inom Europa idag än det var förr men Svenska paket tar ibland 2 dagar innan de når mig.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-16, 14:53 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Självklart skall varorna packas samt levereras senast 1 dag efter erlagd betalning. Har du frågat El Giganten om varför det dröjde? Vad svarade dom?..

En sak man bör tänka på är att i Sverige har vi en del lagar att följa som exempelvis distansavtalslagen, reklamationsrätt, ångerrätt osv. Hur är det med Frankrike?

Detta kan vara en orsak till att utländska företag är jättesnabba med leveranser utanför sitt land likaså som svenska företag avvaktar och ser om kunden gjorde ett impulsköp (ånger?) etc. All hantering av en beställning som ångras kostar bara pengar.. Och det kan handla om stora belopp...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-16, 21:44 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Storen@Jun 16 2005, 14:53
Självklart skall varorna packas samt levereras senast 1 dag efter erlagd betalning. Har du frågat El Giganten om varför det dröjde? Vad svarade dom?..

En sak man bör tänka på är att i Sverige har vi en del lagar att följa som exempelvis distansavtalslagen, reklamationsrätt, ångerrätt osv. Hur är det med Frankrike?
Jag gjorde beställningen en Fredag hos El-giganten och nästa fredag klagade jag över att jag inte fått produkterna. Ingen information hade skickats till mig om någon vara fattades (vilket det gjorde), ingen leveransbekräftelse via mail heller. Svaret jag fick samma dag var att de var skickade men konstigt att inte El-giganten har ett automatiskt system för detta.

14 dagar ångerrätt och minst 1års garanti från dagen då man får produkten. (gällande Pixmania)
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 16:46 #4
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Det ska tydligt framgå hur lång leveranstid man har, och håller dom inte utlovade tider har de brustit i sina rutiner och då tycker jag att man ska kunna få någon kompensation.

I vår egen butik säljer vi endast varor vi har i lager och kan skicka dom med express för att få dom dagen efter, men trots det så väljer de flesta billig B-post (våra paket från 29:-) som vi sagt tar upp till en vecka att få eftersom vi väntar ihop många ordrar så det blir billigare att skicka.

Jag beställde själv från Pixmania och betalade betydligt dyrare frakt för en kamera (runt 250:-) och fick den levererad först efter två veckor. Det var en hel del strul och en massa samtal innan jag fick kameran och tillslut fick jag även lite extra Mini-DV band som plåster på såren för att de inte höll leveranstiden de utlovat.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 16:57 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag beställde prylar av ett företag i canada i torsdags, jag betalade för leverans med DHL men fick mail på fredagen att jag får en del av frakten återbetald för att man inte vill leverera med DHL p.g.a. det kan ta upp till 1 månad i tullen.

På måndag fick jag mail igen att mitt paket packats och ska skickas "imorgon"
Jag kommer hem samma dag och där ligger en avi att paketet kan hämtas ut på mitt utlämningsställe. Jag blev grymt imponerad av leveranstiden. 1 arbetsdag från canada och dessutom leverans 1 dag innan det skickats
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 16:59 #6
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Det beror på vad du skickar.
Jag använder det billiga alternativet till min post och där nästan allt går som brev men det är framme dagen efter om det inte ska till kiruna eller liknande.
Det har jag testat massvis med gånger och även blivit lovad av posten.
Dock vet jag inte det som skickas som paket hur det blir med det.

Enda felet med den vanliga posten är att man inte får något kollinummer så man kan inte spåra brevet.

Annars för att svara på frågan så tar det en eller två dagar för mig att packa en order om den inte saknas i lager.

Vi har tyvärr inte något bra system som medelar kunden om varan finns i lager eller liknande men jag funderade just nu på att kanske man ska ha atomatiskt svar att det kan ta lite längre tid för den varan.

Vad har ni för lösningar på det?
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 21:40 #7
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 253
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 253
Pixmania har väldigt bra leverans som du säger, men DHL här i Sverige verkar inte ha alla hästar inne. Beställde en DV-cam och den kom efter ett dygn ungefär, tyvärr var jag inte hemma vid tillfället dom var där med paketet så det låg en lapp i min brevlåda. På lappen stod det ett 020-nummer som jag ringde upp för att säga att jag var hemma nu. Personen i telefonen sa att det var för sent denna dagen för utkörning, men om jag ville så kunde jag komma ner och hämta den på DHL. Kanon tyckte jag så sa hon adressen och den gatan kände jag verkligen inte till i sta'n så jag bad om vägbeskrivning. Visade sig att paketet hade gått tillbaka till Helsingborg eftersom inte jag var hemma. Doh!
Kan tillägga att jag bor i västra Småland (Värnamo) så jag tog inte och åkte ner efter paketet. Det kom till mig igen dagen efter dock! Med ett extra paket från Pixmania med minneskortet dom restat 2 dagar tidigare.
Yohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017