FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Hade tänkt att göra en enkel admin sida där man då skulle kunna lägga in bilder till texter genom att uploada en bild samtidigt. hur ska man gå tillväga? Vet att många har funktioner där man kan ladda upp bilder till en server så det borde ju inte vara så svårt eller? Tacksam för all hjälp //John Ivarsson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror inte du kommer få några svar här på WN. Använd Google eller sök på webforum.nu istället.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad hade du tänkt använda för språk?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Du gör ett post-formulär av typen multipart/form-data:
<form enctype="multipart/form-data" method="post" action="?"> Sedan har du en input-tag av typen filen: <input type="file" name="fil"> Slutligen behöver du något skript på servern som tar emot filen och behandlar den (typ kontrollerar så den motsvarar förväntningarna och flyttar den till rätt katalog med rätt namn). I Php vet jag hur man gör (det är enkelt) men det borde även gå i Asp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack tydal!
Har redan resten i ASP så d skulle vara bra om man kunde fortsätta i ASP istället för att börja om från början :P Men hur går man till väga med scriptet i php då? Det går ju alltid att testa och se hur det går. Eller går det att koppla ihop asp med php? exemeplvis genom en iframe eller vad som helst. För då kan man ju köra från två olika servrar, en för text o sidor o en för allt tungt, bilder m.m. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Till Php finns en bra manual. Avsnittet om att ta emot filer hittar du här:
http://se.php.net/manual/en/features.file-upload.php Du kan ha ett php-skript bara för att ta emot filen, inga problem. I form-taggen i html-dokumentet anger du på action-attributet vilket skript som ska ta emot filen, och då skriver du ju bara en php-fil där. Sen när filen är mottagen är det ju bara att skicka besökaren till din ordinarie site i asp, med en enkel redirect. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite osmidigare i asp än php.
Beror på vad det finns för komponenter på servern om du har aspupload eller liknande så är det inte några problem (dom har bra refferenser på sina hemsidor) annars får du bygga en egen uppladdare m.h.a fso vilket är en anning jobbigare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag rekomenderar PHP, jag har tidigare programmerat mycket i ASP(Ej .NET) och där var det mycket krångligare att ladda upp bilder, speciellt att ladda upp flera åt gången. I PHP är det väldigt enkelt och jag har nästan helt gått över till PHP nu p.g.a. de fina funktionerna som finns.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|