Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lära sig asp.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-21, 13:16 #1
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare
dunkens avatar

Hej

Jag funderar nu på att lära mig asp ordentligt eftersom jag endast kan ändra i koden men inte bygga något bättre själva.

Så vart har ni lärt er koda asp, asp.net och vad för böcker är bäst?

Eller man till och med ska välja en distans kurs?

Vilket är bäst och tar minst tid enligt er?

mvh/Tomas
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 13:33 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Internetworld ASP skola
Här lärde jag mig ASP på några timmar
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 13:44 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Såg att du nämnde både ASP och ASP.NET. Det är så pass olika att du bör välja vad du ska lära dig. Om du ska lära dig ASP.NET så rekomenderar jag dig att aldrig titta på vanlig ASP då det blir mycket förvillande att gå från ASP till .NET. (skillnaden ligger inte så mycket i språket/syntaxen utan snarare arkitekturen och hur saker och ting hanteras). Själv hade jag skruvat med vanlig ASP i nästan 7år när jag bytte... det blev väldigt jobbigt, men nu är jag frälst! :P

Sen bör man väl tillägga att ASP.NET inte är ett språk utan en plattform. Tja, du kan faktiskt skriva ASP med javascript också så det är väl en plattform det med.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 20:52 #4
dunkens avatar
Flitig postare

Flitig postare
dunkens avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Jun 21 2005, 13:44
Såg att du nämnde både ASP och ASP.NET. Det är så pass olika att du bör välja vad du ska lära dig. Om du ska lära dig ASP.NET så rekomenderar jag dig att aldrig titta på vanlig ASP då det blir mycket förvillande att gå från ASP till .NET. (skillnaden ligger inte så mycket i språket/syntaxen utan snarare arkitekturen och hur saker och ting hanteras). Själv hade jag skruvat med vanlig ASP i nästan 7år när jag bytte... det blev väldigt jobbigt, men nu är jag frälst
Sen bör man väl tillägga att ASP.NET inte är ett språk utan en plattform. Tja, du kan faktiskt skriva ASP med javascript också så det är väl en plattform det med.

Skulle det räcka med idgs hemsida menar ni ?
Där lär jag knappast kunna lära mig allt.

Finns det några böcker om asp.net då eftersom det är väll lite bättre än vanliga asp?
Jag har med lärt mig lite asp men när asp.net kom så rörde det i hop sig för mig så jag får väll ta det från början
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 21:11 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by dunken@Jun 21 2005, 20:52
Finns det några böcker om asp.net då eftersom det är väll lite bättre än vanliga asp?
Jag har inte använt en enda bok i ämnet, jag köpte en bok en gång i tiden, men den har knappt hjälpt mig...

Titta in på www.asp.net, där finns det tonvis med information. Kolla in deras tutorials, dissikera deras starter kits. Ragga rätt på ett ex av Visual Studio.NET och du är off to go.

Sen är det inte helt illa att lära sig förstå objektorienterad programmering (OOP), en bra bok i det ämnet är Object Oriented Programming av Timothy Budd.

När du kör fast så är pellesoft.se en ovärderlig resurs. (även om jag ibland ställer så avancerade frågor där så jag aldrig får svar )
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 21:19 #6
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Fluffe Fluffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Håller helt med Robert. Nu kommer säkert en del skrika, men asp är ett dött språk. Ingen poäng med att lära sig det när asp.net(c#, VB) erbjuder så enormt mycket mer.

Sen tror jag att nybörjare, av helt naturliga skäl, koncentrerar sig alldeles för mycket på språk än på metoder. Ett litet tips på vägen är att tänka generellt. Lär dig t.ex. vad en "for" sats är och vad den löser för problem. Sedan hur man skriver den i ett specifikt språk tar bara 1 min att kolla upp. Finns en enorm stor skillnad mellan syntax och symmantik, vilket är viktigt att inse för att bli en bra utvecklare.

Kan vara en idé att välja ett helt annat språk att börja lära sig i. Java är ett populärt inkörningsspråk.
Fluffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 00:16 #7
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Originally posted by Fluffe@Jun 21 2005, 21:19
Nu kommer säkert en del skrika, men asp är ett dött språk. Ingen poäng med att lära sig det när asp.net(c#, VB) erbjuder så enormt mycket mer.
No Offense - men jag skulle gärna vilja veta vad som är så mycket bättre med asp.net - inte för att jag påstår att du har fel, men för att jag själv är intresserad och aldrig riktigt har satt mig in i skillnaden (mer än att den är betydlig) och vad som profilerar asp.net, samt i slutändan gör det bättre. T.ex. om, och isåfall vad, finns det för nya saker man kan producera som inte tidigare var möjligt.
Tacksam för svar B)

Till Dunken: Själv inledde jag med boken ASP Active Server Pages av Erik Ronne - kanske ingen jättehit, ganska grundläggande. Dock lätt att förstå, och skönt att ha någonting förutom e-dokumentationer. Kombinerade den med bl.a. IDG:s lilla webstudio (även om den innehåller en del rejäla brister...) samt all möjlig form av tutorials och liknande på diverse sidor - är dessutom själv mycket av learning by doing, så testade mig fram en hel del (och hojtade på forum så fort det gick åt pipan )
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 08:01 #8
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Fluffe@Jun 21 2005, 21:19
[...]
Sen tror jag att nybörjare, av helt naturliga skäl, koncentrerar sig alldeles för mycket på språk än på metoder. Ett litet tips på vägen är att tänka generellt. Lär dig t.ex. vad en "for" sats är och vad den löser för problem. Sedan hur man skriver den i ett specifikt språk tar bara 1 min att kolla upp. Finns en enorm stor skillnad mellan syntax och symmantik, vilket är viktigt att inse för att bli en bra utvecklare.
[...]
Applåder och visslingar!
Jag skulle till och med sträcka mig och säga att de flesta självlärda över huvud taget fokuserar på språk mer än att bli bra programmerare. Det finns tre saker som gör att en person är "bra att ha" i ett givet projekt:
1) Personen måste vara en duktig programmerare. Detta betyder att man förstår och behärskar grundläggande principer för programmering.
2) Personen skall behärska den plattform man utvecklar på.
3) Personen skall kunna språket man använder.

1:an blir man bra på genom lång erfarenhet. Någon form av avancerad utbildning inom området är en bra hjälp på vägen (civil ingenjör/datavetenskap i första hand, systemvetenskap i andra hand).
2:an innebär att du vet vilka klasser som finns klara och hur de bäst används. MFC, .NET, wxWidgets, STL, WTL, WinAPI är några exempel. är du bra i den ena är de andra dock lättare eftersom samma sak oftast finns i alla - det heter bara lite olika.
3:an är praktiskt. jobbigt att slå upp syntax för varenda rad man skall skriva.

Skall man jämföra detta med något annat så skulle jag säga att en duktig programmerare kan skriva ett program i vilket språk och på vilken plattform som helst. Tänk dig att du skall skriva en uppsats på danska (eller annat språk liknande vårt du inte kan). Med ett lexicon kommer texten vara förstålig, men kanske inte gramatiskt korrekt. Samma sak blir det när en bra programmerare tar sig an ett nytt språk och/eller plattform. Det funkar, men med mer erfarenhet blir det bättre.

Så dunken om jag var du skulle jag sätta mig ner och börja kika på C# i kombination med .NET rent generellt först. Därefter börja gå över på ASP.NET specifika delar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 09:39 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by eg0master@Jun 22 2005, 08:01

Så dunken om jag var du skulle jag sätta mig ner och börja kika på C# i kombination med .NET rent generellt först. Därefter börja gå över på ASP.NET specifika delar.
C# är väl bra men det är också en högre inlärningströskel än VB. VB är mer i "klartext" och därmed borde vara lättare att lära sig. C# är i mitt tycke svårare men sen är jag ju också VB-nörd sen version 4.

PS. ASP/VB är VB-script, ej att förväxla med VB.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 10:14 #10
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yepp
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffe
Nu kommer säkert en del skrika, men asp är ett dött språk. Ingen poäng med att lära sig det när asp.net(c#, VB) erbjuder så enormt mycket mer.
No Offense - men jag skulle gärna vilja veta vad som är så mycket bättre med asp.net - inte för att jag påstår att du har fel, men för att jag själv är intresserad och aldrig riktigt har satt mig in i skillnaden (mer än att den är betydlig) och vad som profilerar asp.net, samt i slutändan gör det bättre. T.ex. om, och isåfall vad, finns det för nya saker man kan producera som inte tidigare var möjligt.
Tacksam för svar B)
Det beror på...
Givetvis kan man göra allt i en webapplikation; allt som går att köra genom en processor. Frågan är bara: hur är verktygen du använder? Hur lång tid tar det att koda? Vilken lösning/metod/struktur måste du använda? Vilka [extra] objekt krävs och vad kostar de?

Klassisk ASP kräver ju mängder med extra objekt för att utföra mer "avancerade" saker, och hittills har jag inte stött på något i .Net som behöver detta (om det inte gäller för att spara utvecklingstid då... )
Det mesta mynnar dock ut i tid och tid = pengar i de flesta fall.

* Jag gillar många av förändringarna i asp.net, exempelvis User Controlls som gör att du kan kapsla in självförsörjande funktionalitet på ett sätt som inte är möjligt med asp (nej, include är inte samma sak.. =))
* över 5000klasser och metoder tror jag att jag läste mig till att .net innehöll. Mycket är det iaf, och man kan slänga sig i backen på att det finns en funktion någonstans som ersätter all nyutveckling som måste ske i övriga plattformar. Ta bara så konstiga saker som att utläsa exif-information ur jpg-filer (alltså metadata som berättar exemeplvis vilka kamerainställningar du hade när du tog bilden)... färdigt att använda = 1 kodrad. 4999 kvar att utforska! =P
* Eventdrivna sidor. Du slipper samla in all jäkla querydata och kolla vad som har hänt; nu har varje knapp/htmlobjekt events som skickas till servern så man vet exakt vad som hände. Ingen mera "&action=delete" i querystrings'en! =)
* Viewstate. Klienten (ja, egentligen servern) håller reda på hur alla hmtlobjekt är populerade, dvs du slipper fylla alla textboxar och dylikt om en sida submittas om. Magi... =)

Sen finns det så mycket mer, men ovan nämnda hör till vardagen iaf. Man får inte glömma nya VS med riktigt bra debuggmöjligheter som även gör det lättare att utveckla med de många propertys som alla klasser erbjuder. Så skönt att kunna bromsa koden, och klicka upp en trädstruktur som representerar de objekt som är laddade för den aktuella sidan i serverns minne. Klicka dig ner i trädgrenarna/noderna och kolla värden på attribut du annars måste slå i manualer för att få reda på betydelsen av. Många gånger så får man en "aha"-upplevelse när man inser att "Åh fan, detta objekt har redan kapat upp besökarens url i bitar så jag slipper köra regularexpressions på den". Man inser ofta att man har skrivit för mycket kod... =)

Robustare och snabbare ("kompilerad" kod) får vi ju inte glömma.

Du kan välja att koda i följande språk (bla):
APL
Fortran
Pascal
C++
Haskell
Perl
C#
Java
Language
Python
COBOL
Microsoft JScript®
RPG
Component
Pascal
Mercury
Scheme
Curriculum
Mondrian
SmallTalk
Eiffel
Oberon
Standard ML
Forth
Oz
Microsoft Visual Basic®
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017