FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har en kompis som skall utföra en enda stor programmeringstjänst. Vill helst veta hur det skall beskattas och beta moms. Förteget ligger i ett annat EU-land och tjänsten är en programmeringstjänst.
Låt säga hypotetiskt att betalningen hamnar på 1000,- SEK. Som jag förstått skall företaget faktureras beloppet utan någon moms, alltså de 1000,-. Sedan efter bokföring i Sverige, skall man endast betala skatt och egenavgifter på de 1000,- man fick in eller skall någon moms också dras också på denna summa? Som ni märker är jag grön på detta och blev tillfrågad och kunde inte svar själv, så jag hoppas på ett par svar, så jag kan vidarebefodra dessa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Verkligen ingen som vet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du ska debitera moms inom EU.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, moms ska inte debiteras.
Tjänster inom EU ska faktureras utan moms om köparen är ett företag. Du måste få köparens VAT-nummer (momsregistreringsnummer) som skall anges på fakturan. Du bör kontrollera med Skatteverket att numret stämmer - tror det går att göra med servicetelefonen. Sedan är det lite special runt hur denna moms eller snarare icke-moms ska redovisas. Ring och prata med Skatteverket - det här bör de kunna svara på.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan också kontrollera ett VAT-nummer på EU-hemsidan: europa. eu. int/comm/taxation_customs/vies/sv/ vieshome.htm
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte så att du missat sista siffrorna. Ditt momsregistereringsnummer är i de flesta fall SEXXXXXXXXXX01 där XXXXXXXXXX är ditt organisationsnummer.
Det fungerade för min enskilda firma.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|