FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Funderar på att köpa en domän som är på 14 tecken. Min fråga är, spelar längden på domänen någon roll ur SEO-perspektiv? Anledningen till att domänen är så läng är för att den innehåller två keywords
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Vågar inte kommentera riktigt hur det ser ut på SEO fronten, dock känns det oftast vettigast med kortare. Men du skulle lika gärna kunna få hejsanhopsan.com lika bra som hejhop.com
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Det finns två skolor;
De med kort domän, som säger att längden inte spelar nån roll och de med lång domän som säger att längden är allt. Eller hur var det nu.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Iof sedan finns det dom som säger att "Storleken kvittar, det är vad du gör med den som räknas" eller? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det här är så som jag förstått det:
Om du är intresserad av att optimera två stycken ord i ditt domännamn, så så det vara www.ord1-ord2.com Fördel: Bra för sökmotorer Nackdel: jobbigt för besökare att skriva in Sedan har jag för mig att man ska försöka hålla mig under 64 tecken lång adress (inklusive /undersida/undersida2/sida4.html), eller var det 256? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns flera aspekter som säkert spelar in bla:
- Enkelheten för kunden, kommer han ihåg namnet till nästa gång? - Motsvarar namnet innehållet på sidan mm mm. - Konkurrensen på olika keywords etc etc Se det från kundens sida, är det bättre med ett lång eller är det bättre med ett kortare. Ang SEO så har vi ju ett par SE företag här på forumet som säkert kan ge ett lite tips om vad som gäller idag utan att debitera 4000kr ... om vi har tur ![]() / Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Validating
|
Då kommer 4000 kronorstipset helt gratis här
![]() Domänen spelar roll om det är det enda du kan om SEO B) Google och dom andra sökmotorerna tar hänsyn till domännamnet men dom flesta tänker fel. Många använder domännamnet utan att tänka på att det skall gå att skriva in enkelt. Det vanligaste felet är att använda www.sökord1-sökord2.se och dessutom en katalogstruktur som innehåller sökorden, för uppenbar SEO. Filnamnet eller katalogstrukturen är lika viktig som domännamnet. Satsa du på ett BRA domännamn med en bra SEO struktur iställett för en SEO'ad domän. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Skall du "branda" en verksamhet är seo så försvinnande liten del av allt. Kort och enkelt och nåt som inte kan missuppfattas eller blandas ihop med andra liknade domäner.
Skall du och andra sidan bara eftersöka gratis sökmotortrafik och inte göra reklam i andra medier eller tillhandahålla en tjänst som du tror kan sprida sig genom "word of mouth" är keyword bättre. Sök på lite kommersiella fraser på google så ser du. "www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=100" är 2a på resor av väl förståliga anledningar, samma gäller "www.adobe.se/products/acrobat/readstep.html" som är 2a på sökordet gratis. Keywords.se är ju givetvis att föredra men dom inte budgeten tillåter det så skulle jag kört seo fokus om det är en risig produkt MEN om det är ett bra erbjudande så skulle jag lagt fokus på en "word of mouth" domän som ligger bra i munnen och inte kan missuppfattas. Thomas
![]() |
Svara |
|
|