Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Annonser på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-13, 11:24 #11
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Visst är det OK med lite reklam, men när börjar tryckas in i texten här och var känns det som gränsen är passerad.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 11:47 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Originally posted by -Robert@Jun 13 2005, 09:45
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
För varje annons som kommer upp på WN känns forumtet mindre seriöst som webbmasterforum utan mer som ett kommersiellt forum istället.
För mig känns ett kommersiellt forum mer seriöst än ett gratis är gott. Är iofs besökarna som sätter nivån, men det går (oftast) att sätta nivån på ett forum genom att ta fram den ekonomiska kniven och skära bort lite dökött...

Forumet blir så seriöst som nivån på besökarnas diskutioner. Oavsett om forumet ligger på en gratisserver eller forum som tar ut medlemsavgift kan nivån vara den samma.

Min personliga åsikt är att om vi sitter och för seriösa diskutioner och försöker hålla hög nivå. Om en användare i ett inlägg postar en affiliate-länk så blir han rättad och länken ändrad. Att det ligger 10 andra affiliatelänkar på sidan som webmastern tjänar pengar på är däremot helt ok. Visst är detta webmasterns forum och han gör precis som han vill och självklart villa han tjäna pengar som alla andra, men i mina ögon tappar han (och därmed) forumet trovärdighet. Det känns inte som om forumet är så neutralt eller opartiskt utan som om webmaster bara försöker tjäna pengar.
Reklam, färger, layout, [insert word here] föringar inte betydelsen av innehållet. Det står fortfarande samma saker och det är användarna som skapar och står för trovärdigheten. Ska jag anta att allt som sägs är lögn bara för att det förekommer reklam på sidorna? Jag kopplar inte trovärdigheten till att den som driver siten vill ha betalt. Däremot så kan jag godtyckligt koppla olika nivåer av trovärdighet till folk som konstant klagar och vill att allt ska vara gratis.

Vad jag menade med tidigare inlägg var att visst kan nivån på ett betalforum och ett gratisforum vara lika högt (eller lågt), men sannolikheten för att den är högre på ett forum som tar betalt kan anses vara högre (såtillvida folk inte betalar för att skriva skit). Att ta betalt är att göra en selektion av vilka man vill ha på ett forum, likaså som en golfrunda kräver dyrt medlemsskap, speciella kläder, dyr utrustning mm = speciellt klientel. Därmed inte sagt att kvalitet kan "köpas" men man kan iaf köpa till sig folk som uppenbarligen har visat intresse och egagemang och betalat.

Så, det blev lite ot.... sorry. h34r:
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 12:18 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by grr@Jun 13 2005, 11:17
inget är gratis här i värden, utan hosting och annat ska ju betalas.
Så i mina ögon är det ok med lite reklam här på forumet.
Reklamrutan i högra hörnet kostar 400 företag/månad. Räkna gärna själv hur många annonser som roterar där just nu.

Om hostingen kostar mer än så, så kan jag nog ge Thomas ett mycket lukrativt erbjudande.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 12:55 #14
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Citat:
Ursprungligen postat av grr
inget är gratis här i värden, utan hosting och annat ska ju betalas.
Så i mina ögon är det ok med lite reklam här på forumet.
Reklamrutan i högra hörnet kostar 400 företag/månad. Räkna gärna själv hur många annonser som roterar där just nu.
Om hostingen kostar mer än så, så kan jag nog ge Thomas ett mycket lukrativt erbjudande.
Oavsett om det är 1 annonsör eller 2000st, vem bryr sig? Det är väl bara trevligt ifall det finns någon som tjänar pengar på en tjänst som man använder utan att betala för och är nöjd med? Fattar inte vad folk stör sig på, är det så fult att tjäna pengar eller vad är det?(avundsjuka?) Gillar man inte läget så finns det andra forum att gå till!!

Men som sagt vi börjar komma så långt OT så att tråden borde splittas i två, då båda ämnena är intressanta.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 13:27 #15

b_andersson, jag har inget emot att nån tjänar pengar (ta tex en titt på det första inlägget i denna tråd).

Skillnaden mellan en vanlig webbplats och WN är att WN utgörs av andra. Värdet av WN är direkt relaterat mot antalet kvalitativa medlemmar. Jag tänker inte sluta på använda WN pga av den rätt diskreta linkuniten längst upp, däremot tycker jag att det är ett litet steg mot en sämre helhetsupplevelse.

Utan någon som helst insikt i WNs ekonomi, tror jag knappast att argumentet "betala hosting" är anledningen till att linkuniten lades till. Jag hostar själv ett rätt likmässigt forumen till WN gratis på en server utan att det märks prestandamässigt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 15:56 #16
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Google Linkunits rocks, kort och gott! Jag har i alla fall mkt bra erfarenheter med dem!

Sedan tycker jag det är bra att det finns annonser här. Ägarna måste ju få in lite pengar för all hosting och tidigare engagemang och utgifter som dem haft! Om dem går plus är det väl bara bra. Fattar inte vad folk gnäller om..
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 23:44 #17
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
crona crona är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Tycker inte dessa stör nämnvärt. Ligger bra placerade för att inte bli påträngande. Tycker absolut att om det kan bli några kronor till gänget som modererar m.m. så är det helt OK.
crona är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-14, 06:45 #18
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Annonserna längst ner på sidan, har dom diskuterats förut? var kommer dom ifrån?

Thomas: advertising.se som dom ligger på är det din egna annonssida?
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017