Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Återförsäljare och skatt/arbetsgivaravgifter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-08, 09:55 #1
stefanj stefanj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
Nykomling

Hej!

Jag har en egen firma där jag vill öka omsättningen genom att erbjuda människor möjligheten att själva sälja mina produkter och få provision i ersättning.

Pratade precis med skatteverket om hur jag som egenföretagare ska hantera situationen då jag vill göra en utbetalning till en A ) egenföretagare eller en B ) privatperson. Fallet A ) med en egenföretagare var rätt så enkelt eftersom jag då aldrig berörs av mottagarens arbetsgivaravgifter. Moms lägger man ju på precis som vanligt och inte heller där är det några problem.

Vi kom sedan in på fallet B ) med betalning till privatperson. Samtalet böljade fram och tillbaka ett lång tag för att slutade med att skatteverket vill att jag registrerar mig som arbetsgivare åt alla som säljer mina produkter. Detta oavsett om jag betalar ut en provision på 500kr eller 300.000kr. Hmmm... Det här känns inte helt bra eftersom jag som nystartad ensam egenföretagare idag varken har tid, kunskap eller resurser för att ta detta steg.

Är det verkligen som skatteverket säger att så fort man ska betala ut en summa (oavsett storlek) till en privatperson för "utfört arbete" så måste man registrera sig som arbetsgivare? Detta låter ju helt absurt?!!

Går det att komma runt detta på något sätt? Vad händer om jag helt sonikt säljer mina varor till B ) som privatperson och låter denna ta hela ansvaret att förmedla varan vidare till sin slutkund?

Med vänliga hälsningar,

/Stefan :huh:
stefanj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 10:08 #2
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Självklart skall du betala arbetsgivaravgifter. Att jobba på det sätt du beskriver är absolut inget unikt utan detta tillämpas ofta av företag där "säljaren" utgår från exempelvis hemmet och säljer mot provision. Finns mängder med såna jobb..

Nä, det bästa är att du använder dig av företagare/frilansare vilket det också finns en hel del av. Bland annat så har AMS (www.platsbanken.se) en kategori med égen företagre´och där annonseras denna typ av jobb...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 10:22 #3
Nykomling

Nykomling

Ja att jag ska betala arbetsgivaravgifter för den privatperson som tar emot pangarna är jag med på men måste jag vara stadigvarande "arbetsgivare" i lagens mening för att göra detta? Alltså måsta jag ha anställda??

Sitter och funderar på hur TD sköter sina affärer när de betalar ut provis till privatpersoner? Inte kan väl alla som signar upp sig på TD ta fast anställning på TD för att få ut sin ersättning?

Hmm.... det känns som om jag missat något vitalt!

Mvh Stefan :-)
Oläst 2005-06-08, 10:46 #4
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Ja, du betalar bara avgifterna baserat på den provision som utgår till "säljaren". Säljer dom inget betalar du inget. Dock måste du registrera dig som sagt och det är gratis

Läs mer här: http://www.skatteverket.se/broschyrer/401/40115.pdf
Oläst 2005-06-08, 11:11 #5
Nykomling

Nykomling

I see. Tillkommer det inga fler "krav" om man är arbetsgivare på detta sätt? Vad häner tex. om en återförsäljare blir sjuk? Kan de då kräva sjuklön??!!

Är det på detta sätt om TradeDoubler jobbar? Registrerar de alla som vill ansluta sig??

Tack för länken!

/S
Oläst 2005-06-08, 12:15 #6
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Formellt är du som vilken arbetsgivare som helst och har samma förpliktelser (administration, löneutbetalningen, skatte- och avgiftsinbetalning, försäkringsskydd, kontrolluppgifter, arbetsgivarintyg, etc.).

Använd anställningsformen "tim- eller objektanställning vid behov". En anställningsform som är väl etablerad i Sverige.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 13:04 #7
Nykomling

Nykomling

Ok men visst finns det vissa skyldigheter vad gäller tex. sjuklön även då man är tim- eller objektanställnings?

Hmmm är det inte så att det går att komma runt detta om återförsäljaren köper varorna av mig för att sedan sälja dessa vidare? Ska de säljas vidare så borde dock återförsäljaren ha egen firma och då faller ju också allt ansvar vad gäller arbetsgivaravgifter mm. på honom/henne??

/S
Oläst 2005-06-08, 15:02 #8
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by stefanj@Jun 8 2005, 12:04

Hmmm är det inte så att det går att komma runt detta om återförsäljaren köper varorna av mig för att sedan sälja dessa vidare? Ska de säljas vidare så borde dock återförsäljaren ha egen firma och då faller ju också allt ansvar vad gäller arbetsgivaravgifter mm. på honom/henne??
/S
Ja, blanda nu inte ihop företag med privatpersoner..

Du hade ju själv pratat med skatteverket om detta? Återförsäljare i form av företag (egen firma) som köper produkterna av dig till grossistpris sköter allting själva efter at du sålt varorna till dom..

Vad är det för produkter? ;-)
Oläst 2005-06-08, 15:12 #9
Nykomling

Nykomling

Jo jag var nog lite oklar i mitt senaste inlägg. Om återförsäljaren är ett företag är allt grönt. Å andra sidan så kan jag ju sälja mina varor till både företag och privatpersoner som i sin tur säljer vidare. Vid de fall detta går genom en privatperson är det ju inte vidare snyggt och inte alls enligt svensk lag eller hur?

Jag säljer skräddarsydda kläder (från enkla skjortor till hela kostymer för både män och kvinnor). Alltså inget knasigt ;-)

Mvh Stefan
Oläst 2005-06-08, 20:50 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Sälj inte mot provision utan sälj bara till lägre pris
Då blir det som vilken försäljning som helst. Privatpersonen köper av dig och vad han sen gör med kläderna är väl inte ditt problem?
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017