Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varför frames (webshop)?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-31, 10:45 #41
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Här har vi en länk http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&hl=frames&s=wn
om frames, lite olika uppfattningar men tycker nog att det stödjer mitt påstående att det går lika bra.

Tekniskt sätt är det inga problem att göra det med frames. Det finns en nackdel som jag skrev tidigare i tråden och det är att om textsidan ständigt ändras då kommer de ändringarna inte med i sökmotorn om man inte ändrar i framesetet eller har sett till att själva textsidan också är indexerad.
Men om textsidan också är indexerad så blir det två sidor som kommer med efter en sökning. Först själva frameset (med sin "fasta" text) och sedan textsidan med det uppdaterade innehållet.
Fördelen är att man kan arbeta både med innehållet i noframe och description på detta sätt, samt även med själva textsidan för att få det optimalt.
För egen del är jag "framesdiggare" därför att jag vill styra till 100% det innehåll som visas som beskrivande text efter en sökning i en sökmotor.

Med rena iframes blir det lite annorlunda men det går också att lösa.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 11:28 #42
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Flitig postare
DistansDatas avatar

Tack för svaret. Men det verkar inte vara nåt nytt utan det är som förut att nackdelarna med frames är fler än fördelarna så då är frames ingen bra idé.

Sen att folk fortfarande är kvar i frames och pstår att det är bättre för dom som surfar med modem visar ju att dom inte riktigt hänger med i utvecklingen med tanke på att övervägande del har någon form av bredband nu och fler blir det varje dag så det är en dålig ursäkt.

Om man t.ex bygger en butik eller site som blir för seg för modemsurfare och därför väljer att använda sig av frames får en att ju fundera på kunskaperna i stället inget annat.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 16:01 #43
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by DistansData@May 31 2005, 08:21

Om jag påstår att aftonbladet egentligen ägs av Expressen, ska alla köpa det påståendet om jag hänvisar till mitt påstående i den här tråden ?
Hmm.. ganska onödig kommentar va?

Om frames kan man läsa om i bland annat denna tråden, likaså i andra trådar på WN samt andra forum. Finns också en hel del sidor som belyser detta, varav medlemmar finns representerade här.

Vad har du för belägg att frames är så mycket sämre?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 16:15 #44
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Tja.

Jag tycker inte att den kommentaren var onödig utan ett faktum.

Det har ju som alla har upplyst mig om att bara det att innehållet på sidan inte kommer med när man uppdaterar texten.

Det är ju bara att gå til netonnet och klicka på visa källa i menyn så ser du vad sökmotorn ser.

Direktlänkar till produkter är ju en dilemma också. Att ha en produktinfosida listad på Googles är ju ingen höjdare eftersom inte dom andra framsen kommer med.

Visst går det att använda Javascript för attsamla i hop framesen men det gillar inte Googles heller vad jag vet.

Det finns mycket nackdelar med frames som gör att det är ganska hopplöst att jobba med frames.

Fördelar ?? Jag känner inte till några, att det skulle vara kortare laddningstid på framesidor börjar ju sakna betydelse helt och hållet numera tack vare att så många har bredband och kommer att ha bredband.

En del tycker att framessiter och butiker ser estetiskt snyggare ut är en smaksak och som det bara oftast är just dom som vägrar släppa framesen som tycker, kanske inte riktigt sant men varför är det så få som använder frames om det inte vore så.
Oläst 2005-05-31, 16:38 #45
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

http://www.google.se/search?as_q=&num=10&h...www.netonnet.se
Nåja 27.000 sidor finns det som är listade. Men de har inte gjort undersidorna korrekt, fast det är en annan sak.
Fördelar eller nackdelar, ja det är lite vad man vill skall presenteras och på vilket sätt, som jag försökt nämna tidigare här.
Men det är ingen som tvingar dig att använda frames.
Och om du är övertygad att det är att mycket sämre, bra för din övertygelse då, jag bryr mig inte.
Oläst 2005-05-31, 16:54 #46
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Precis det är min personliga åsikt och inget annat. Men att ha 27 000 undersidor utan medföljande frames är ju inget att skryta över tycker jag.

Det vore annat om alla framesen också samlades ihop på alla undersidor, då skulle det vara en annan sak.

Många för jag vill väl inte säga att det är övervägande del av dom som hamnar på en framessida så där att dom försvinner ut igen lika fort.

Att t.ex få en nybyggd butik att listas så skulle vara en stor nackdel för butiksägaren eftersom dom säkert skulle förlora många potentiella kunder.

Det är också min personliga uppfattning och hur många som verkligen försvinner från en butik om dom hamnar på en framessida så där som på netonnet har jag ingen statistik på.

Det är bara att fråga sig själv hur gör du ? Försvinner du från den butiken eller för den delen siten om du hamnar på en framessida eller tar du dig in på indexsidan där alla framesen är ?
Oläst 2005-05-31, 17:44 #47
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Nu är jag rätt rostig på frames och html...men det är väl ingen svår match att se till att hela framesetet öppnas om någon skulle råka surfa in på en enskild frame istället?
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 17:45 #48
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Vad som gäller neton.. så är undersidorna felgjorda. De skulle ha varit på ett annat sätt om de är delar av ett frameset. Där håller jag med dig.
Men inte rent allmänt om frameset eller inte.

edit
Citat:
Nu är jag rätt rostig på frames och html...men det är väl ingen svår match att se till att hela framesetet öppnas om någon skulle råka surfa in på en enskild frame istället?
Nej det är inte svårt
Oläst 2005-05-31, 17:54 #49
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Följande i HEAD:

<script LANGUAGE="JavaScript">
<!--
if (top == self) self.location.href = "framesidan.html";
// -->
</SCRIPT>
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 19:07 #50
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Googles kommer väl att ignorera det Javascriptet väl ?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017