FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tror nog folk i vissa länder skulle nöja sig med mindre än 50:- i timmen, även för IT-arbete och de har kompetens för att utföra det.
Det går inte att underlätta så mycket för företagen att västerlandet kan konkurrera lönemässigt med Asien och delar av Östblocket. Men egentligen är det här inget nytt fenomen i världen. Ser det som en utvecklingsfas. En av följderna med låglöneländerna är att lönenivån stiger på sikt. Ex Polen är inte så intressant längre pga av ökad levnadsstandard och högre löner. Företagen flyttar längre österut för att få bättre priser. Även i Kina börjar löneskostnanderna stiga. Så på lång sikt blir det nog inga större problem för västerlandet. Kortsiktigt vissa problem ja, men en del företag har börjat plocka hem arbeten igen då det inte blev så lönsamt trots allt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I ett större perspektiv tycker jag det är fullt moraliskt. Programmerarna i låglöneländer väljer att jobba för Bahnhof för att de ger bättre betalt. I förlängningen blir alltså folk i dessa länder lite rikare tack vare att företag i rikare länder flyttar sin produktion utomlands.
Sen är det förstås omvänt att lönerna pressas neråt i rikare länder, men lite kan man ju stå ut med på vägen till ekonomisk global rättvisa. :) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
En tanke kunde vara att sänka skatterna och framförallt arbetsgivaravgifterna då det är helt orimliga summor som tas i Sverige. Min brorsa är på väg att arbeta i USA, och där betalas (om jag inte missuppfattat saken) ingen arbetsgivaravgift alls.
Läste i DI i morse att stockholm tar in offerter från Tyskland för att Svenska entreprenörpriser ligger så högt vid byggandet av norra länken. Kanske de borde tänkt på innan de höjer skatterna.. kan man ju tycka.. :P Man blir ju blå i ansiktet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Höga skatter bidrar ju iofs delvis till att man fokuserar på att hitta lönsammare och mer affärer. Hade jag inte behövt betala nån skatt tex hade jag troligen gjort något annat just nu. Som det är nu så får jag kämpa lite för att komma upp i en resonlig lön när göran tagit sitt.
Mer sport helt enkelt. Tänk på det ![]() Edit: det slog mig just att de j-a indierna är änna riktiga lättningar som kan leva för 2:- om dagen och troligen knappt pröjsar nån skatt. Sickna losers. Ha! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Netto kvar för den anställde 14.000:- i månaden. Vilket ger en timlön på c:a 87:- efter alla skatter. Och det räcker inte att konkurrera mot lönerna i Kiev och verkligen inte mot Indien om vi så tar bort alla skatter som överhuvudtaget finns. Fast det är klart tar vi bort all moms, bensinskatter, elskatter, vattenavgifter, etc så kan man ju nöja sig med en lägre timlön. Fast då får man ju betala sjukvård, skola, och sådant på den lägre lönen fullt ut när man använder sig av de tjänsterna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Betald sjukvård vad hjälper det när man får stå i kö några år och inte kan arbeta under tiden. Så betald sjukvård är inte värd något i dagens Sverige, tänkt sedan vad du betalar i skatt under 10 år och hur mycket du är sjuk under den tiden så ser du att man skulle ha råd varit på privat sjukhus.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Menar du allvar med det där inlägget patrikweb - Eller vill du bara ha igång en off topic diskussion?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Nästan, har inte mycket förtroende för Sverige längre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ej betald sjukvård håller inte... De som kan betala mest kommer få gå före i kön och varför ska en annan människa ha mer rätt till sjukvård än jag? Nej en betald och allmän sjukvård ska det vara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
(eller egentligen handlar det bara om en försäkring, som ser till att man transporteras till det sjukhus, som inte har någon kö.) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|