Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyr en webbdesigner för 81 kronor per timme!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-20, 11:54 #11
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Tror nog folk i vissa länder skulle nöja sig med mindre än 50:- i timmen, även för IT-arbete och de har kompetens för att utföra det.
Det går inte att underlätta så mycket för företagen att västerlandet kan konkurrera lönemässigt med Asien och delar av Östblocket.
Men egentligen är det här inget nytt fenomen i världen. Ser det som en utvecklingsfas. En av följderna med låglöneländerna är att lönenivån stiger på sikt. Ex Polen är inte så intressant längre pga av ökad levnadsstandard och högre löner. Företagen flyttar längre österut för att få bättre priser.
Även i Kina börjar löneskostnanderna stiga.
Så på lång sikt blir det nog inga större problem för västerlandet. Kortsiktigt vissa problem ja, men en del företag har börjat plocka hem arbeten igen då det inte blev så lönsamt trots allt.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-20, 11:55 #12
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
I ett större perspektiv tycker jag det är fullt moraliskt. Programmerarna i låglöneländer väljer att jobba för Bahnhof för att de ger bättre betalt. I förlängningen blir alltså folk i dessa länder lite rikare tack vare att företag i rikare länder flyttar sin produktion utomlands.
Sen är det förstås omvänt att lönerna pressas neråt i rikare länder, men lite kan man ju stå ut med på vägen till ekonomisk global rättvisa. :)
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 15:37 #13
RobertWebb RobertWebb är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
RobertWebb RobertWebb är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2004
En tanke kunde vara att sänka skatterna och framförallt arbetsgivaravgifterna då det är helt orimliga summor som tas i Sverige. Min brorsa är på väg att arbeta i USA, och där betalas (om jag inte missuppfattat saken) ingen arbetsgivaravgift alls.

Läste i DI i morse att stockholm tar in offerter från Tyskland för att Svenska entreprenörpriser ligger så högt vid byggandet av norra länken. Kanske de borde tänkt på innan de höjer skatterna.. kan man ju tycka.. :P Man blir ju blå i ansiktet...
RobertWebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 16:01 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Höga skatter bidrar ju iofs delvis till att man fokuserar på att hitta lönsammare och mer affärer. Hade jag inte behövt betala nån skatt tex hade jag troligen gjort något annat just nu. Som det är nu så får jag kämpa lite för att komma upp i en resonlig lön när göran tagit sitt.

Mer sport helt enkelt. Tänk på det .

Edit: det slog mig just att de j-a indierna är änna riktiga lättningar som kan leva för 2:- om dagen och troligen knappt pröjsar nån skatt. Sickna losers. Ha!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 16:27 #15
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
En tanke kunde vara att sänka skatterna och framförallt arbetsgivaravgifterna då det är helt orimliga summor som tas i Sverige.
Skulle inte hjälpa i detta fall. På en bruttolön av 20.000:- betalar arbetsgivaren c:a 38% i avgifter/försäkringar dvs 7.600:-. Den anställde betalar c:a 30% i skatt dvs 6.000:-.
Netto kvar för den anställde 14.000:- i månaden. Vilket ger en timlön på c:a 87:- efter alla skatter.
Och det räcker inte att konkurrera mot lönerna i Kiev och verkligen inte mot Indien om vi så tar bort alla skatter som överhuvudtaget finns.
Fast det är klart tar vi bort all moms, bensinskatter, elskatter, vattenavgifter, etc så kan man ju nöja sig med en lägre timlön. Fast då får man ju betala sjukvård, skola, och sådant på den lägre lönen fullt ut när man använder sig av de tjänsterna.
Oläst 2005-05-31, 21:17 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Betald sjukvård vad hjälper det när man får stå i kö några år och inte kan arbeta under tiden. Så betald sjukvård är inte värd något i dagens Sverige, tänkt sedan vad du betalar i skatt under 10 år och hur mycket du är sjuk under den tiden så ser du att man skulle ha råd varit på privat sjukhus.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 21:31 #17
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Menar du allvar med det där inlägget patrikweb - Eller vill du bara ha igång en off topic diskussion?
Oläst 2005-05-31, 22:12 #18

Nästan, har inte mycket förtroende för Sverige längre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-01, 00:29 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Ej betald sjukvård håller inte... De som kan betala mest kommer få gå före i kön och varför ska en annan människa ha mer rätt till sjukvård än jag? Nej en betald och allmän sjukvård ska det vara.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-01, 01:37 #20
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jun 1 2005, 00:29
Ej betald sjukvård håller inte... De som kan betala mest kommer få gå före i kön och varför ska en annan människa ha mer rätt till sjukvård än jag? Nej en betald och allmän sjukvård ska det vara.
En som betalar mest, kan redan idag "gå före i kön".
(eller egentligen handlar det bara om en försäkring, som ser till att man transporteras till det sjukhus, som inte har någon kö.)
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017