FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
jag har ett problem med min .css fil på cyberclown.se
det verkar som att FF och IE vill läsa den på olika sätt. kan jag göra så att FF läser in en speciel .css-fil ? hur gör jag detta ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det bästa brukar vara att koda enligt en standard och validera den. Då funkar det mesta (nästan allt) även om vissa saker kräver fulhack för att funka i IE.
Du kan såklart använda olika css'er beroende på browser men jag tycker inte det låter som en bra lösning. Koda rätt och försök lösa det på annat sätt är mitt tips. Hur man gör? Kolla User Agent, kör regexp på den o leta efter "mozilla" (kolla själv i useragents vad som är bäst), sen är det bara att eka ut en rad för match och en för ingen match (alla andra browsers). Vet inte hur mkt PHP/ASP du kan. Tyvärr har jag inte ork att försöka skriva koden själv. Med PHP kan du kolla upp $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'] ger user agent preg_match() (på www. php .net) för att kolla om det är en "mozilla" (eller likn) sen en enkel if-sats med två olika echo, typ: echo "<link rel="stylesheet" href="http:f //wwow.olala.com/IE.css" type="text/css" />" och echo "<link rel="stylesheet" href="http:f //wwow.olala.com/FIREFOX.css" type="text/css" />" om länkarna ser konstiga ut ville jag bara sabba länkningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu råkar det ju stå "Mozilla" i IE's user agent string också, så det är kanske lättare att söka efter "MSIE". Fast vissa browsers typ Opera, (och firefox också för den delen antar jag) kan ju manipulera user-agenten och skriva dit MSIE men i de fallen får väl användaren skylla sig själv, även om det går att komma runt de också. Går ju att använda regular expressions för att till typ 99.9% av fallen bestämma browser ganska så exakt även med versionsnummer om man vill.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Misstänkte nåt sånt så man får väl leta reda på nåt smart kriterie att söka efter.
Om man är så korkad att man manuellt ändrar sin User Agent till något annat än vad den "ska" vara så tycker jag att man får skylla sig själv flera gången om ifall sidan ser lite konstig ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ett gammalt klassiskt tråkigt problem med att css:en beter sig olika i olika browsers.
Är det någon som vet om det finns en tjänst där man kan se hur ens sida ser ut i olika browsers/miljöer? Eller hur gör ni andra, har ni en mac och en pc med sex olika browsers installerat på flera olika operativsystem eller? :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kodar alltid mot minst tre aktiva läsare... sen testkör jag i minst 5 till... numer har jag lärt mig vad som funkar och inte funkar.. i de flesa fall.. ett nyckelord är "gracefull-degrading", vad bakåtkompabilitet anbelangar. Gör man rätt, så beöver man inte testköra sidorna alls... vad just detta anbelangar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast när det gäller css brukar det problemet lösa sig om man anger doctype strict. Annars tolkar IE det på sitt egna lilla vis, men med strict följer den standarden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|