FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag använder mig av Server.Execute för att läsa in en sida i en sträng och placera den längre ner på sidan med en label.
Det funkar bra med vanliga aspx-sidor som skriver ut poster från databaser, men när jag infogar formulär blir det problem. Formuläret skrivs ut som det skall, men när man trycker på skicka kommer man till sidan som formuläret ligger på och inte sidan som hade formuläret inkuderat (fattar ni?). Finns det ett sätt att komma runt detta, kanske peka formuläret till en annan sida som "action" i vanlig html? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det låter som du har gått från asp till asp.net men har kvar asp-tänket. Börja använda usercontrols istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Japp, du ska köra usercontrols. När du inser hur fint det är kommer molnen på himlen att glida isär och en ljusstråle kommer att duscha ditt asp-ansikte och änglakörer kommer att sjunga i bakgrunden....typ så bra blir det. =)
usercontrols + att du inte vill ha flera forms på sidan, asp.net är lite kinkig på det, men du behöver inte det om du kör usercontrols ändå, så inga problem där. Du kan ta viss funktionalitet och kapsla in den i en usercontrol. Alla kontroller i usercontrol'en har egna events i usercontrolens egen kod, riktigt smart. Du kan tex ta en inlogningsruta och köra i en usercontrol. Denna kontroll har sedan den nödvändiga koden för att logga in en användare. Sen är det bara för dig att kasta ut usercontrollen där du önskar på din site. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Huvet på spiken, jag har programerat länge i ASP.
Låter som bra tips, nu skall jag bara lista ut vad usercontrols är och hur de funkar... men det löser sig. Många tack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ok, nu har jag fått lite koll på usercontrols, det löste mina problem hur bra som helst.
Nu undrar jag bara: Hur gör man för att dynamiskt placera ut olika usercontrols på en sida beroende på val i querystring? Jag använde mig förut som sagt av server.Execute och stringwriter för att fylla en label med info. Sen hade jag en case sats i början av koden som valde ut vilken sida som skulle laddas. Hur laddar man en label med en usercontrol, eller skall man göra på något helt annat sätt? Jag vill gärna ha koden i början av sidan och bara en label eller liknande där den infogade kontrollen skall visas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
hide/show av resp usercontrol kanske...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Plocka ner informationen från QueryStringen och ta sedan typ en Switch sats och därefter laddar du olika userControls. intNodeID = int.Parse(Request.QueryString["NodeID"].ToString()); Att ladda UserControls PlaceHolder NodeInformationPlaceHolder = (PlaceHolder)UltraWebTab1Region.FindControl("NodeI nformationPlaceHolderRegion"); NodeInformationPlaceHolder.Controls.Clear(); NodeInformationControl = LoadControl("../templates/NodeInformation.ascx"); NodeInformationControl.ID = "NodeInformationControl"; NodeInformationPlaceHolder.Controls.Add(NodeInform ationControl); /Micke |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur pass olika är den info som ska visas? Kan inte en och samma usercontroll visa dessa olika typer av data?
Själv brukar jag ha de vanliga typerna av innehåll i usercrontrols: sidhuvud, sidfot, huvudmeny, lite olika toolboxes. Sedan så har jag, beroende på vilken aspx sida man befinner sig på olika uc's för tex nyheter, artiklar etc etc. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|