FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
Har en liten fråga. Jag håller på med en sajt som hämtar information från en annan sajt och behandlar informationen och sedan skriver ut denna på den egna sidan. Är detta olagligt eller är det ok att göra på detta viset? Tänker främst på att Google, AllaAnnonser osv gör i princip samma sak. Dock så lagrar jag inget i den egna databasen av den information som behandlas. Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du inte mellanlagrar så är det ju störigt för den andra siten. Det syns rätt fort i loggfiler etc när ett ip eller en viss host hämtar massa filer.
Så oavsett borde du nog cacha materialet om du hämtar det ofta. Rent juridiskt beror det helt och hållet på materialet i fråga och vad syftet är. Konkurrerar du med dem du hämtar material från? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
grazzy: Man kan nog säga att jag konkurrerar med den andra siten men tjänar dock inge pengar på det, och den andra sajten tjänar inte heller några pengar på sin tjänst!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Tja, innehåll = pengar.
Så är de bara. Om de har info som är bra nog för dig att skriva ett script för att kopiera, då tror jag definitivt att den är värd pengar i annonsintäkt etc om de kan ha ensamrätt på den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är ett statligt institut som besitter infon.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Tja, det går juh att dra paralleler, det finns katalogskydd på material. Står det något om copyright etc på deras sidor?
Om det är statligt material kanske de tom vill att det sprids, vad vet jag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det står inget copyright eller något, står inget som skyddar matrialet varken på förstasidan eller undersidorna.
Har även mailat dem men inte fått svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|