FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej, ska snart beställa två produkter från en tysk webbshop som säljer till hela världen.
Fungerar det på samma sätt som när jag beställer från en svensk webbshop? (med skatteregler osv.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du handlar som företagare ska inte VAT slås på, den redovisar du själv i Sverige. Handlar du som privatperson ska den svenska momsen slås på av handlaren.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, tackar..
Frågan nu, betala via plusgiro utrikes eller skapa konto på paypal å betala så? (Kostar 5% extra med paypal, men kanske är bättre ändå?) /red, tråden avslutad.. massa tjafs med dumma frågor av mig. Skyller på att jag är sjukt trött :P Blev plusgiro iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lite tokigt där väl?
Att handla inom EU kan man säga är att handla inom Sverige. Ingen tull längs på. Normalt sett så betalar du avsändarlandets moms, vilket i de allra flesta fall ;) innebär lägre moms. Om du däremot som företagare beställer något inom EU så KAN butiken gå med på att sälja det momsfritt, och att du får redovisa svensk moms. Men det finns ingen egentlig anledning till det som jag ser, då moms i annat EU-land är lika mycket avdragsgill som svensk moms. Många butiker/företag är också allergiska mot att sända momsfritt inom EU, med tanke på riskerna om något inte skulle stämma med köparen/säljarens momsnr. Så, det enkla svaret är att avsändarlandets moms är det som gäller generellt sett. Ingen tull eller liknande utgår. Fotnot: Det finns tillfällen då svensk moms läggs på vid handel inom EU. Det är om avsändarföretaget har såpass stor försäljning till Sverige att de måste göra det. Minns inte exakt belopp/år de måste sälja till Sverige, för att det skall bli svensk moms men det upplyser företaget/butiken dig om isåfall... Ovanligt.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du verkligen kollat med Skatteverket att moms från andra EU-länder är avdragsgill? Det var den inte sist jag kontrollerade.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|