FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej allihopa.
Osäker på om inlägget är gjort i rätt kategori men skitsamma. Ringde häromdagen en kille från något som heter Företagsregistret (comitnet) (lr likn.) och berättade skadeglatt att min sida inte funkade (ligger hos scorpionshops) och att han behöver några företag i min kommun med olika verksamheter för att gratis göra snygga hemsidor som dom skulle använda i sin marknadsföring. Min första fråga till honom var givetvis "Vad kostar det"? Svar: 550 kr/mån (nånting) i hyra för platsen på servern och det med 1 års kontrakt. På frågan varför dom vill ha flera såna här "gratis" marknadsföringsidor inom samma bransch (1 i Karlskrona, 1 i Göteborg, 1 i Malmö 1 i osv) besvarade han med att lokal anknytning var väldigt viktig när deras säljare skulle visa upp min hemsida (som dom gjort) för andra företag i min kommun. Ok. Jag lovade återkomma och "ringde en vän" (ursäkta), denne hade för några år sedan skrivit på kontakt med Företagsregistret, snällt uttryckt hade han inget bra att säga om ovan nämda företag. Hemsidan dom gjorde åt honom såg dessutom ut som fan, som han uttryckte det. Jag tycker det ser ut att vara en smart affärsidé och jag tror att många har nappat på deras erbjudande. Min fråga; Någon här som har någon erfarenhet av Företagsregistret (comitnet? Några länkar angående detta företag; http://www.idg.se/globalincludes/app...efault.asp?saj http://www.idg.se/globalincludes/app...Default.asp?sa jt=&soktext=comitnet&kalla=IDG&sortera=nyaste> &soktext=comitnet&kalla=IDG&sortera=nyaste (kommer inget fram sök på: comitnet) Tyckte att detta var bra att varna för, dock misstänker jag att folk i detta forum inte gått på detta erbjudande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
550 kr/mån ?? Svindyrt för att bara vara kostnad för serverutrymme som de uttrycker det.
Du kan köpa en sida (kostnad beroende på funktion) och sedan hyra plats på webbserver själv för 50-100 kr/ mån. Det tjänar du på i längden. Förmodligen tjänar du in det redan på ett år då 550 kr/ mån blir 6600 på ett år. En normal sida kostar kanske mellan 3000-5000 och webbhotellet kostar runt 1000 per år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Betalar ca 200kr/år för platsen jag ligger på nu...scorpionshops.....nu verkar skiten ligga nere igen ,suck
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Alla vet väl att comitnet är skojare. En sökning här ger många svar.
|
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte bara att Comitnet tar ordentligt betalt för i princip ingenting. De brukar även registera in kunders domännamn i eget namn och ska sedan ha tusentas kronor för att lämna över det eller peka om det.
Jag fick själv en kund som hade blivit pålurad en hemsida av Comitnet. För 495 kr per månad erbjöd de stenåldersteknik på servern. Ett popkonto, inga serverscript, ingen databas, ingen SSI. Självklart hade de registrerat domänen i kundens namn också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dissa dom med en gång!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
jo, som jag sa, de flesta som har hittat till denna sidan går kanske inte på liknande skojerier. Tyvärr är det nog många som har haft verksamhet i många år och funderat på att fixa en hemsida men inte riktigt vet hur eller vad det kostar och när dessa sen ringer så nappar dom. Det verkar ju onekligen som om comitnet drar in en del stålar...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Samma företag ringde min sambo för ca 6 mån sen, erbjöd att bygga gratis hemsida och sådant. Sa att det inte skulle kosta nånting och hon var jättetänd på idéen men jag övertalade henne om att få prata med killen själv.
Han sa till mig att det var helt gratis och det enda var att dom var oroliga över serverhostingen för sidan eftersom den skulle visas för deras kunder och kunde därmed inte ligga var som helst utan endast hos deras leverantör - som dom då hade ett avtal med om ersättning om sidan var nere.. så jag skojjade lite med honom och förklarade vad jag jobbade med och sa att om dom gjorde sidan gratis åt henne så kunde jag hosta den gratis åt henne och erbjuda dom er skälig ersättning själv vid neretid, men det gick han ju inte med på :-) Dessutom kunde han inte ge mig några referenser på siter som dom byggt - mer än att dom byggt många tusentals. I mina ögon är det bättre med en aktör som byggt få men bra sidor än en som massproducerar på det viset... men det märks ju att dom inte har riktigt koll på vad dom gör. Men tror definitivt att många gått bet på den tjänsten, dom lär tjäna storkovan på att göra som dom gör.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
IDG gjorde en artikel om dom för ett tag sedan
framkommer rätt tydligt att det är buffel och båg som är deras affärsmetoder :huh: |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|