FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan gott folk!
Jag har gjort ett shellscript som tar emot 2 argument från ett phpscript (som körs via en webbsida) De argumenten är en sökväg som skall skapas, samt en grupp som skall skapas. t.ex. sökväg: /home/users/www.domän.se grupp: domän Så det scriptet skall köra är en mkdir /home/users/www.domän.se samt groupadd domän Dvs kommandon som root vanligtvis endast har åtkomst till. Och då webbservern körs som nobody.nogroup så tänkte jag att det kan lösas via ett script som man sätter su-bit på, rättigheterna för scriptet ser ut såhär: -rwsrwsr-x 1 root nogroup 456 Apr 1 19:35 apa.sh* Men då jag försöker köra det med ett konto som är med i gruppen nogroup så får jag bara följande: /bin/mkdir: cannot create directory `/home/users/www.test.com': Permission denied Några ideér/förslag? Mvh Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra fråga.. jag väntar oxå på svaren här!
Jag har löst detta tidigare genom att låta ett cron-jobb som körs som root läsa av en egen attgöra-lista! Att göra listan är skrivs av php-scripten! Edit: Mer förklarande! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
-Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Sudo är ett bra sätt att lösa det på annars.
lägg till kommandoraden i /etc/sudoers för nobody så får han göra just det du sätter honom till att göra.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men nu snurrar allting på kalasbra och funkar fint! :) -Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett fulhack skulle väl kunna vara att göra "users"-katalogen ägd av nogroup? Eller sudo som sagt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |