Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bitos

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-19, 23:15 #1
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Bitos
Branschföreningen för Innehålls- och Tjänsteleverantörer på Onlinemarknaden i Sverige.

Har just betalat medlemsavgiften i Bitos och ämnar gå med i det etiska rådet. Jag tycker att arbetet som Bitos gör är viktigt och jag går med (eller mitt företag Recito går med naturligtvis) för att stöda det. Jag går också med för att använda mig av deras etiska regler och den snart välkända stoppknappen:

Jag hoppas på detta sätt kunna göra Sockerdricka till en säker plats för användarna. Den bild som Bitos-medlemmarna (Lunarstorm, Aftonbladet, MSN osv) vill ge av sin personsäkerhet är eftersträvansvärt: man ska våga använda tjänsterna och vara säker att jag (och mina barn) är säker när jag gör det.

Det vore intressant att föra en debatt om det här på WN, några åsikter? Det verkar väl som att det här är något vi (Innehålls- och Tjänsteleverantörer på Onlinemarknaden i Sverige) borde vara oerhört glada över?
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-19, 23:29 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Till att börja med ska jag väl påpeka att jag inte är ordentligt påläst om Bitos.

Att sätta branschstandard på etik har jag lite svårt att tro bra om då det är såpass personligt. När jag dessutom vet att Aftonbladet är medlem och jag kan gå in där var dag för att läsa texter som strider mot min egna etiska principer tror jag än mindre om den.

Ärligt talat ser jag inte på det högre än att det är en bra ursäkt för exempelvis Aftonbladet att hänvisa till när de blivit rejält utskällda i andra media.

För att säga någonting får jag påpeka att jag tycker syftet är gott.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 19:10 #3
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
av vilken anledning ska jag betala en medlemsavgift till ett företag för att få högre etik och moral på min sida?
Köper jag in medlemmar som sköter sig då? Eller?

Visst, kanske kan vara bra o ha en röd liten knapp på sidan som alla andra sidor har, för att medlemmarna ska känna sig trygga eftersom alla andra sidor också har knappen...

För mig, så ser du ut o vara bortkastade pengar...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-21, 02:23 #4
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Okej, så av det sista inlägget (och avsaknaden av någorlunda seriösa inlägg) att döma så kan man dra slutsatsen att folk häromkring inte tar det här allvarligt.
Oläst 2005-03-21, 02:28 #5
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
David, du menar att du betalar för att använda deras loggo?
Du bör ju kunna använda dig av deras regler utan att behöva betala för det.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-21, 03:03 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
David, var det bara att betala och så var du med eller kontrollerade de din etik innan?

Märket får dåliga vibrationer när Spray är medlemmar. Men var och en har väl sina egna etiska tankar om olika företags etik.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-21, 03:06 #7
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag har (sedan lunarstorm) var med och bildade det etiska rådet, bitos varit starkt skeptisk till det. Det som lyfter fram det hela är om alla sajter som är med använder samma principer och kan dela med sig av erfarenheter hur man ska agera i olika sitationer.

Om du verkligen känner att detta är något du vill vara med och påverka samt ta del av så är det säkert en bra investering, annars ser jag det (precis som alla andra här) som bortkastade pengar då man likväl kan göra samma sak själv gratis, om inte bättre!

Kom gärna tillbaks om ett år och säg om du fått några positiva, eller andra former av bra reaktioner i.o.m införandet av detta samarbete.

/J
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-21, 10:34 #8
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Jag håller på att implementera BitoS etiska regler på Sockerdricka, ska skriva en säkerhetspolicy idag. Har inte betalt medlemsavgiften ännu eftersom jag upptäckte ett fel på fakturan.

Att betala för medlemskap i en branschorganisation har en hel del fördelar: man stöder ett arbete man tror på, BitoS ger många tillfället till networking och kunskapsutbyte osv.

Jag tror verkligen på utvecklandet av en standard för personsäkerhet på den svenska delen av internet, men kanske det inte är lika uppenbart positivt för alla. Det är som man sagt Lunarstorm som lett bildandet av det etiska rådet och om man besöker sajten så ser man att de är sugna på att tala om att de lever upp till rådets (höga?) etiska säkerhetsribba.

Men borde vi inte alla det? Borde vi inte främja en standard som folk kan förstå? Borde inte en ikon som talar om för folk att de är säkra vara precis vad vi vill ha?
Oläst 2005-03-21, 11:51 #9
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
finns ju sådana organisationer lite här och var.. och just denna är väl lite ny för att ha satt sig i respekt än.. men jag tycker idén är bra faktiskt..

det gäller bara att dom kan leva upp till förväntningarna

men när märket slår igenom så är det väl investerade pengar
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017