FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bitos
Branschföreningen för Innehålls- och Tjänsteleverantörer på Onlinemarknaden i Sverige. Har just betalat medlemsavgiften i Bitos och ämnar gå med i det etiska rådet. Jag tycker att arbetet som Bitos gör är viktigt och jag går med (eller mitt företag Recito går med naturligtvis) för att stöda det. Jag går också med för att använda mig av deras etiska regler och den snart välkända stoppknappen: ![]() Jag hoppas på detta sätt kunna göra Sockerdricka till en säker plats för användarna. Den bild som Bitos-medlemmarna (Lunarstorm, Aftonbladet, MSN osv) vill ge av sin personsäkerhet är eftersträvansvärt: man ska våga använda tjänsterna och vara säker att jag (och mina barn) är säker när jag gör det. Det vore intressant att föra en debatt om det här på WN, några åsikter? Det verkar väl som att det här är något vi (Innehålls- och Tjänsteleverantörer på Onlinemarknaden i Sverige) borde vara oerhört glada över? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Till att börja med ska jag väl påpeka att jag inte är ordentligt påläst om Bitos.
Att sätta branschstandard på etik har jag lite svårt att tro bra om då det är såpass personligt. När jag dessutom vet att Aftonbladet är medlem och jag kan gå in där var dag för att läsa texter som strider mot min egna etiska principer tror jag än mindre om den. Ärligt talat ser jag inte på det högre än att det är en bra ursäkt för exempelvis Aftonbladet att hänvisa till när de blivit rejält utskällda i andra media. För att säga någonting får jag påpeka att jag tycker syftet är gott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
av vilken anledning ska jag betala en medlemsavgift till ett företag för att få högre etik och moral på min sida?
Köper jag in medlemmar som sköter sig då? Eller? Visst, kanske kan vara bra o ha en röd liten knapp på sidan som alla andra sidor har, för att medlemmarna ska känna sig trygga eftersom alla andra sidor också har knappen... För mig, så ser du ut o vara bortkastade pengar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, så av det sista inlägget (och avsaknaden av någorlunda seriösa inlägg) att döma så kan man dra slutsatsen att folk häromkring inte tar det här allvarligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
David, du menar att du betalar för att använda deras loggo?
Du bör ju kunna använda dig av deras regler utan att behöva betala för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
David, var det bara att betala och så var du med eller kontrollerade de din etik innan?
Märket får dåliga vibrationer när Spray är medlemmar. Men var och en har väl sina egna etiska tankar om olika företags etik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har (sedan lunarstorm) var med och bildade det etiska rådet, bitos varit starkt skeptisk till det. Det som lyfter fram det hela är om alla sajter som är med använder samma principer och kan dela med sig av erfarenheter hur man ska agera i olika sitationer.
Om du verkligen känner att detta är något du vill vara med och påverka samt ta del av så är det säkert en bra investering, annars ser jag det (precis som alla andra här) som bortkastade pengar då man likväl kan göra samma sak själv gratis, om inte bättre! Kom gärna tillbaks om ett år och säg om du fått några positiva, eller andra former av bra reaktioner i.o.m införandet av detta samarbete. /J |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag håller på att implementera BitoS etiska regler på Sockerdricka, ska skriva en säkerhetspolicy idag. Har inte betalt medlemsavgiften ännu eftersom jag upptäckte ett fel på fakturan.
Att betala för medlemskap i en branschorganisation har en hel del fördelar: man stöder ett arbete man tror på, BitoS ger många tillfället till networking och kunskapsutbyte osv. Jag tror verkligen på utvecklandet av en standard för personsäkerhet på den svenska delen av internet, men kanske det inte är lika uppenbart positivt för alla. Det är som man sagt Lunarstorm som lett bildandet av det etiska rådet och om man besöker sajten så ser man att de är sugna på att tala om att de lever upp till rådets (höga?) etiska säkerhetsribba. Men borde vi inte alla det? Borde vi inte främja en standard som folk kan förstå? Borde inte en ikon som talar om för folk att de är säkra vara precis vad vi vill ha? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
finns ju sådana organisationer lite här och var.. och just denna är väl lite ny för att ha satt sig i respekt än.. men jag tycker idén är bra faktiskt..
det gäller bara att dom kan leva upp till förväntningarna men när märket slår igenom så är det väl investerade pengar |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|