Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fängelse för dödshot mot datasupport

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-02, 15:43 #1
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Den 19-årige norrmannen blev förbannad över att han inte fick svar på sina frågor till datasupporten.
Han avreagerade sig via mejlen.
Nu har han dömts till fängelse för dödshoten.

19-åringen började få problem med sin internetuppkoppling i slutet av 2003.
Han kontaktade Telenors kundservice via mejl, men tyckte inte att han fick svar på sina frågor.
"Ha en jävligt god jul, för mig kan ni lika gärna dö" och "jag ska personligen döda er en och en om ni inte får fingrarna ur snart och ordnar det jävla problemet" var några av 19-åringens meddelanden till supporten, uppger NRK.

Bolaget anmälde saken till polisen och nu har mannen dömts till 21 dagars fängelse och 5 000 norska kronor i böter.
Telenors informationschef Atle Lessum kommenterar det hela med att det är beklagligt att någon blir så irriterad att de upplever att hot är nödvändiga.
Enligt Lessum händer det sällan.

Källa: Aftonbladet

Länk
Svartrock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 15:48 #2
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Vad du än blir, blir aldrig arg på en support.....
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 16:31 #3
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Supporten är oftast ett inhyrt telemarketing bolag...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 17:05 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Skräckhistoria om Skype-supporten (OT).

Betalade i juli 10 euro till skype för att kunna ringa utomlands primärt. Det är ju rätt trevliga priser och praktiskt att kunna ringa till usa / england billigt (vilket man kanske drar sig för annars).

Sagt och gjort, skulle ringa till london förrut idag, startar skype, den ber mig uppgradera, när jag försöker ringa får jag först lite olika fel , sedan lyckas jag förstå att mitt konto inte längre har skypeout aktiverat.

Går till skypes webbsida, lyckas konfirmera att jag faktiskt har betalt och bara ringt för nån euro sedan i somras. Klickar på deras livesupport, väntar, firefox (senaste versionen) kraschar. Försöker igen, firefox kraschar. Startar internet explorer, loggar in och klickar på live help, väntar på att en supportperson skall komma.

En "Samantha" dyker upp. Hon svarar på chatmeddelanden ungefär 1 gång / minut. Efter att ha förklarat mitt problem och försökt lösa det genom avinstallation / ominstallation så finns problemet kvar. Hon tittar på mitt konto och kan konstatera att jag har ringt och att jag har pengar. Sedan frågar hon mig när jag ringde senast (1 aug) varpå hon förklarar att mitt konto har "expired".

Jag förklarade under sansade former att hon nog fick förklara för sina chefer nu att skype just förlorade en kund :-). Så mitt mål för dagen är nu att sabba för skype så mycket som möjligt. Undrar om skype-sucks.com är ledig....
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 19:29 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Mar 2 2005, 17:05
Hon tittar på mitt konto och kan konstatera att jag har ringt och att jag har pengar. Sedan frågar hon mig när jag ringde senast (1 aug) varpå hon förklarar att mitt konto har "expired".

Jag förklarade under sansade former att hon nog fick förklara för sina chefer nu att skype just förlorade en kund :-). Så mitt mål för dagen är nu att sabba för skype så mycket som möjligt. Undrar om skype-sucks.com är ledig....
Alla köp på SkypeOut verkar vara tidsbegränsade beroende på inköpsdatum. På mitt SkypeOut-konto kan jag t.ex. läsa
"You have 147 days, until July 28 2005 , to use this credit."

Var ett tag sedan jag använde det nu men trots att jag ringde nu och kontrollerade om tidsfristen förlängst verkar det inte gjorts. Verkar därav inte, vad jag kan se, bero på när man använde det senast utan möjligen på inköpsdatum. I och för sig kan det ju vara så att det är viss fördröjning mellan deras databaser...
Oläst 2005-03-02, 20:24 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Personligen anser jag att det är riktigt dålig stil av telebolaget att ta upp det rättsligt. En 19åring som antagligen har haft en dålig skolgång och är beroende av internet blir förbannad och hotar även om han inte menar det. Kontentan är att 19åringen får fängelse för han blev förbannad på företaget för de inte gjorde som de skulle (I alla fall så är nog synen så för 19åringen).

Visst ska man inte hota men hur många omogna och ej kunniga 19åringar finns det inte.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 21:54 #7

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Hon tittar på mitt konto och kan konstatera att jag har ringt och att jag har pengar. Sedan frågar hon mig när jag ringde senast (1 aug) varpå hon förklarar att mitt konto har "expired".

Alla köp på SkypeOut verkar vara tidsbegränsade beroende på inköpsdatum. På mitt SkypeOut-konto kan jag t.ex. läsa

Var ett tag sedan jag använde det nu men trots att jag ringde nu och kontrollerade om tidsfristen förlängst verkar det inte gjorts. Verkar därav inte, vad jag kan se, bero på när man använde det senast utan möjligen på inköpsdatum. I och för sig kan det ju vara så att det är viss fördröjning mellan deras databaser...
Jo, det är ju säkert möjligt att det är så markuss, men jag tycker ändå det är dåligt med tanke på att det inte kostar dem nåt att låta mig ha min kredit kvar. Mitt skype-konto som jag kan använda för att ringa andra skypeanvändare finns ju fortfarande.

Det är säkert så att det stog i nåt avtal jag klickade igenom, men jag förstår inte vad skype vinner på det här överhuvudetaget.
Oläst 2005-03-02, 23:00 #8
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -marcuss@Mar 2 2005, 20:29
Citat:

Jo, det är ju säkert möjligt att det är så markuss, men jag tycker ändå det är dåligt med tanke på att det inte kostar dem nåt att låta mig ha min kredit kvar. Mitt skype-konto som jag kan använda för att ringa andra skypeanvändare finns ju fortfarande.

Det är säkert så att det stog i nåt avtal jag klickade igenom, men jag förstår inte vad skype vinner på det här överhuvudetaget.
Nej, jag håller absolut med dig. Jag försökte bara utreda mer i detalj hur det låg till rent praktiskt.
Mycket sniket av Skype att försöka roffa åt sig de pengarna...
Oläst 2005-03-02, 23:29 #9
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Mar 2 2005, 21:24
Personligen anser jag att det är riktigt dålig stil av telebolaget att ta upp det rättsligt. En 19åring som antagligen har haft en dålig skolgång och är beroende av internet blir förbannad och hotar även om han inte menar det. Kontentan är att 19åringen får fängelse för han blev förbannad på företaget för de inte gjorde som de skulle (I alla fall så är nog synen så för 19åringen).
Håller med. Jag har lärt mig bortse från oseriösa supportärenden numera, men brev som bryter mot lagen dimper nog in minst ett par gånger i månaden.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 23:48 #10

Det är iofs osagt vad killen har sagt innan. Bevisligen har de ju haft kontakt innan. Kan väl kanske vara så att de har mottagit andra odokumenterade hot och slutligen fått nog.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017