Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Studentsidor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-02, 03:03 #1
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Flitig postare
orreborres avatar

Hej!

Som ni ser är jag ny här och tycker det är ett bra initiativ att starta en sådan här sida, annars är det svårt att ha en aktiv dialog med andra webmasters och deras erfareheter.

Nu till frågan:

Jag kommer inom någon månad att öpnna en portal där högskole/universitets studenter är målgruppen. Det jag undrar är om någon här har någon erfarenhet av just studenter och vilka företag som skulle kunna vara intresserade av sponsring för en sådan sida?

Jag har valt att inte ta kontakt med något företag innan sidan har etablerat sig någolunda, så man har lite konkreta siffror att visa upp och inte bara visioner.
Visst är det svårt att få annonsörer numera, men med en så klar målgrupp som jag har borde det inte vara allt för svårt, eller?

Jag har ingen som helst erfarehet som webmaster/admin för en kommersiell sida.
Ni som har erfarenhet som webmaster, eller bara erfarenhet, skriv vad ni tror och tycker!

Mvh orreborre
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-02, 15:59 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Mycket flitig postare
Viktors avatar

studentportalen.se ?

Som du säger själv så är det bäst att först etablera sidan och se till att du har en stabil grund av besökare. Sen kan du börja jaga annonsörer för att finansiera kostnaderna och tillslut gå med vinst. Att hitta annonsörer till en stor studentsida måste vara något av det enklare. musik, sprit, böcker och mobilsaker. Studenter vet hur man gör och de vågar beställa via nätet.

Jag antar att du är en student själv? I så fall är det ju bara titta på vad du och dina vänner handlar, äter, hur ni sover, vad ni gör i skolan, vad ni gör framför datorn, vad ser ni på tv:n? Sen är det ju bara hitta lämpliga annonsörer för just de behoven.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-06, 21:33 #3
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Varför inte en sida där företag skänker bort "studentrelaterade" prylar som tex. pennor, block, sudd, ekonomiska matlagningsrecept m.m.

En fattig student kan bli glad för nästan vad som helst
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-06, 23:49 #4
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Håller med Viktor till 100%...

Kan även rekommendera er (om ni vill köra seriöst, inte bara förlita er på kass tradedoubler annonsering) att få loss avtal med företag som passar er målgrupp, mobiloperatör, telefonbolag, studentböcker m.m, kanske campuz mobile, optimal telecom (kör just nu hyfsat stora annonskampanjer på nätet, inte helt omöjligt att träffa något avtal här...?) Finns även nån liknande tjänst som pricerunner för studentböcker, kommer inte ihåg urlen dock, kan ta reda på det om du vill. Osv osv... bara brainstorma och skriv ner allt ni kan komma på.. om ni riktar er till studenter så är de (oftast) fattiga, allt som involverar billigare pris bör vara intressant. Är ni dessutom som Viktor säger studenter själva så är det bara att kolla på ert eget beteendemönster...

Ni kan även kontakta oss (dinmobil.se) om ni vill sälja mobiltjänster etc på er sida, om man får göra så pass mycket reklam här dvs [så länge det ligger på en hjälpande nivå så /cerebus], annars åker väl inlägget bort... Ni ligger iofsig lite över den bästa målgruppen för det här, men det kan ju även ses som ett mervärde för era besökare & dessutom ytterligare en intäktskälla.

Tror inte heller inte att ni ska förlita er enbart på bannerannonsering om ni vill gå med (stor) vinst, sök andra intäktskällor, ex. djupare samarbeten med exempelvis de bolag jag nämnde ovan...

Hoppas våra ideer hjälper dig att få verksamheten att gå runt på lite sikt...

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-07, 00:09 #5
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Dm arbetar på nätet med en tjänst som omsätter grova pengar för "snorungar" (om han personligen gör det vet jag inte men jag tar admins ord på det).
Studenter är "skitungarna" i detta fall

Vad jag vill ha sagt i den här posten är att många underskattar studenter. Dm och jag har gjort det här genom att säga att de är fattiga vilket är en sanning med modifikation. Visst finns det de som lever på svältgränsen med nudlar som enda födan. Men det finns de studenter (jag själv t ex) som har pengar. Studenter är ungdomar och vi vet alla att elektronik m.m. är något som de är otroligt "kåta" på.
Studenter är inte rädda för att spendera pengar och de gör det gärna på nätet. Speciellt den nuvarande generationen.

Tycker ni ska läsa dm:s inlägg ordagrant för det ligger helt klart ett värde i vad han skrivit.
Oläst 2003-04-07, 19:13 #6
Supermoderator

Supermoderator

Håller med Viktor än en gång, sanning med viss modifikation, fattiga men spenderar ändå pengar på "onödiga" saker som hemelektronik (datordelar, hemmabio etc) & prylar som mobiltelefoner m.m. Så visst, fattiga är kanske inte rätt ord att använda trots allt, man kanske ska säga "prismedvetna" istället för "fattiga", för vem vill inte ha en extra hundring över i månaden att festa för i slutändan om man får ut 2200/mån (eller vad det nu är), och om man kan få det genom att byta teleabb på 5 minuter via nätet så... slutsats: hemelektronik, telefoni, el, hyra, mobiltelefoni, snabbmat samt sprit är förmodligen det studenter lägger sina pengar på. Utifrån det kan man lätt hitta lämpliga bolag att diskutera samarbeten med, för att nämna några: Datorbutiken, Optimal Telecom, Hyresgästföreningen, Campuz Mobile, Lokala (snabbmats)restauranger, spritreklam (är väl lagligt numera pga nån lucka i nån lag?) osv... resten får ni själva räkna ut

Sen kan jag väl inte heller förneka att vår huvudsakliga målgrupp ligger mellan 12-16 år, så "snorungar" är förmodligen rätt ord att använda, även om jag föredrar att använda ordet "ungdomar" när jag säljer våra tjänster Att där finns grova pengar att hämta om man satsar på rätt kunder kan jag inte heller förneka...

Mvh, Tobias
Oläst 2003-04-07, 23:31 #7
orreborres avatar
Flitig postare

Flitig postare
orreborres avatar

Tackar för era mycket inspirerande och bra svar!

Mina tankar ligger runt det ni precis har sagt, att ta kontakt med studentrealterade företag och se om det finns intresse.

dm.se: Du skrev att vi skulle försöka få djupare samarbeten med företag, hur menar du då?

Det vi har gjort är att vi har satt oss ner och kollat vad vi själva gör om dagarna, vilka företag som vi ser varje dag osv.
Men först ska vi bli klara med sidan, vilket inte är allt för långt fram.

Tack igen!
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 00:43 #8
ahmedo ahmedo är inte uppkopplad
Medlem

ahmedo ahmedo är inte uppkopplad
Medlem

Hej...

Jag tror att DM menade att ni ska ha ett avtal med de och göra de till eran officella mobilsäljare...
Att alltid rekommendera eran företag och så får ni pengar av de...

var det så du menade Dm eller??
ahmedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-08, 22:46 #9
extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling

extra74 extra74 är inte uppkopplad
Nykomling

hm

orreborre
du fick PM från mig.
kolla den
jag kan erbjuda gratis boende ... för din hemsida
extra74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-09, 02:25 #10
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Citat:
Originally posted by orreborre@Apr 7 2003, 09:31 PM
Men först ska vi bli klara med sidan, vilket inte är allt för långt fram.
Kan ju inte vara långt kvar. När jag använde sidan (i höstas?) så var den ju nästan klar. Få buggar och hälften av tjänsterna var aktiva. Men jag har för mig att ni "körde om" hela "skiten". Kan ha fel där dock.

Har ni börjat med betatestare eller är det en kommande fas?
Vet inte om Erik säger till mig men jag är gärna betatestare åt er också. Erik har mig på icq annars får ni gärna maila mig.

[email protected]
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017