FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hej,
Många affiliateprogram anger ju att de har cookies som ligger kvar tex en månad. Så att om besökaren klickar på min affiliatelänk, men inte köper något och sedan går in senare så länge min cookie ligger kvar och köper något ändå registreras som "min" affiliate. Ligger min cookie kvar, endast om besökaren nästa gång skriver in url:en för hand, men om de däremot går in genom en annan sidas affiliateprogram så skrivs min cookie över? Vidare hörde man för länge sedan rykten om att affiliatelänkar kunde bli "kidnappade" dvs oseriösa aktörer kunde genom någon sorts spyware/adware på surfarens dator ersätta id i affiliatelänken med sitt eget id och således skulle provisionen istället kunna gå till dem... Sen har man inte hört mer om detta, är det någon som vet om det existerar eller... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Angående cookies har du rätt i att det räcker för besökaren att gå in direkt på annonsörens sajt efter att ha klickat på annonsen hos dig. Cookietiden bestäms av den berörda parten, dvs annonsören, och detta skiljer sig allt ifrån ett dygn och uppåt. Om besökaren går in via en annan trackerlänk till samma annonsör är det emellertid den sista cookien som gäller. Fusk är något vi ser väldigt allvarligt på och jobbar aktivt för att upptäcka detta genom att ha månatliga kontroller. Dock är den typ av fusk du nämnde sällsynt. Mvh Anna TradeDoubler Support |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vad händer om användaren raderar alla sina cookies? Annonserar för cdon.com och om jag inte minns fel ska deras cookies lagras i 40 dagar. Men vad händer då om en besökare raderar sina cookies och sedan går in på cdon.com och köper något? Får jag då någon ersättning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är definitivt ett problem med allt som baseras på kvarliggande cookies idag.
Först har vi surfare som inte alls accepterar cookies, det är en del om än inte alltför många. Sen har vi de surfare som raderar samtliga cookies varje gång webbläsaren stängs, de är inte så få och jag tror de ökar i antal. Därutöver finns de som raderar cookies manuellt mera oregelbundet, allt från varje dag till en gång i månaden. Det finns därmed en stor osäkerhetsfaktor i annonsprogram som baseras på s.k. cookielängd. /Bengt
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
har läst någonstanns att ca 97% accepterar cookies. Svårt att veta om det stämmer dock.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Om besökaren går in via en annan trackerlänk till samma annonsör är det emellertid den sista cookien som gäller"
Det här varierar som sagt stort mellan olika företag, vi har ett annonsprogram där "cookie tiden" ligger på livstid oavsett vilken tracker länk man går ifrån.. Vi ger tex ut gratis ebooks, softwares etc etc allt för att binda upp en kund nu för att få betalt om 10 år om våran länk var den först han/hon klickade på i det programmet. Trackingen ligger kvar oavsett om du raderar alla cookies eller inte.. / Tomas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|