Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

affiliateprogram och cookies

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-11, 22:18 #1
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
hej,
Många affiliateprogram anger ju att de har cookies som ligger kvar tex en månad. Så att om besökaren klickar på min affiliatelänk, men inte köper något och sedan går in senare så länge min cookie ligger kvar och köper något ändå registreras som "min" affiliate.
Ligger min cookie kvar, endast om besökaren nästa gång skriver in url:en för hand, men om de däremot går in genom en annan sidas affiliateprogram så skrivs min cookie över?

Vidare hörde man för länge sedan rykten om att affiliatelänkar kunde bli "kidnappade" dvs oseriösa aktörer kunde genom någon sorts spyware/adware på surfarens dator ersätta id i affiliatelänken med sitt eget id och således skulle provisionen istället kunna gå till dem...
Sen har man inte hört mer om detta, är det någon som vet om det existerar eller...
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 18:40 #2
TradeDoubler Support TradeDoubler Support är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
TradeDoubler Support TradeDoubler Support är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2005
Hej!

Angående cookies har du rätt i att det räcker för besökaren att gå in direkt på annonsörens sajt efter att ha klickat på annonsen hos dig. Cookietiden bestäms av den berörda parten, dvs annonsören, och detta skiljer sig allt ifrån ett dygn och uppåt. Om besökaren går in via en annan trackerlänk till samma annonsör är det emellertid den sista cookien som gäller.

Fusk är något vi ser väldigt allvarligt på och jobbar aktivt för att upptäcka detta genom att ha månatliga kontroller. Dock är den typ av fusk du nämnde sällsynt.

Mvh Anna
TradeDoubler
Support
TradeDoubler Support är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 10:19 #3
simon_alsens avatar
simon_alsen simon_alsen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
simon_alsen simon_alsen är inte uppkopplad
Nykomling
simon_alsens avatar

Vad händer om användaren raderar alla sina cookies? Annonserar för cdon.com och om jag inte minns fel ska deras cookies lagras i 40 dagar. Men vad händer då om en besökare raderar sina cookies och sedan går in på cdon.com och köper något? Får jag då någon ersättning?
simon_alsen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 10:38 #4
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by simon_alsen@Apr 4 2005, 09:19
Vad händer om användaren raderar alla sina cookies? Annonserar för cdon.com och om jag inte minns fel ska deras cookies lagras i 40 dagar. Men vad händer då om en besökare raderar sina cookies och sedan går in på cdon.com och köper något? Får jag då någon ersättning?
Hur ska du kunna få det? De kan ju då inte veta att besökaren kommer från dig.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 14:11 #5
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Det är definitivt ett problem med allt som baseras på kvarliggande cookies idag.
Först har vi surfare som inte alls accepterar cookies, det är en del om än inte alltför många. Sen har vi de surfare som raderar samtliga cookies varje gång webbläsaren stängs, de är inte så få och jag tror de ökar i antal. Därutöver finns de som raderar cookies manuellt mera oregelbundet, allt från varje dag till en gång i månaden.
Det finns därmed en stor osäkerhetsfaktor i annonsprogram som baseras på s.k. cookielängd.
/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-04, 17:48 #6
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
har läst någonstanns att ca 97% accepterar cookies. Svårt att veta om det stämmer dock.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-07, 09:55 #7
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

"Om besökaren går in via en annan trackerlänk till samma annonsör är det emellertid den sista cookien som gäller"

Det här varierar som sagt stort mellan olika företag, vi har ett annonsprogram där "cookie tiden" ligger på livstid oavsett vilken tracker länk man går ifrån.. Vi ger tex ut gratis ebooks, softwares etc etc allt för att binda upp en kund nu för att få betalt om 10 år om våran länk var den först han/hon klickade på i det programmet.

Trackingen ligger kvar oavsett om du raderar alla cookies eller inte..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017