FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har lite planer på att börja med filmrecensioner. Recensera de senaste biofilmerna på bio just nu, och publicera detta på vår site.
Att gå på bio ett par gånger i veckan blir en hel del pengar med tiden, så jag tänkte kontakta SF/Sandrews och höra ifall de vill sponsra litegranna. Vi är trots allt en hyfsat stor site. Nån här som vet hur det fungerar och hur välvilliga filmkedjorna är? Jag misstänker att jag som sextonåring inte gör ett alltför trovärdigt intryck om jag knallar in på Filmstaden och säger att jag vill gå på gratis film flera gånger i veckan. Jag funderar på att ringa eller maila dem, men jag vet inte vad som är bäst, och inte heller hur jag ska föra snacket. Ska jag nämna att reklamplatser kan vara aktuella i funktionen? Ska jag säga till SF att jag frågar Sandrews om samma sak? Ska jag maila supportfolket och fråga, eller ringa och be att få tala med marknadschefen eller nån anna nmed flådig titel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nämn att du har runt 70 000 sidvisningar per dag (kollade iofs på nedstat men) så ordnar det sig säkert, dessutom i en målgrupp som är intresserad av film.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Presskort kan köpas (lite oseriöst) för 900:- men det kortet är det knappast någon som tar i med tång.
Det finns en del mer seriösa (och som brukar kallas godkända) presskort från t.ex. BLF, SIF, PFK eller Svenska Journalistförbundet men de lär du som 16-åring knappast kunna få då de kräver medlemsskap etc. Försök istället att få till ett möte med SF och Sandrews och visa din sajt och presentera din idé. De kan nappa med lite tur. EDIT: Rättade stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska definitivt tala med marknadschefen. Detta är en sak som ska avgöras på högre nivå och inte på någon lokal biograf. Om de är smarta borde de åtminstone kunna ge dig någon form av rabbatchecker eller presentkort.
Ett annat sätt att se film gratis kan vara följande (vet dock inte om det funkar i dagsläget). Det finns en myndighet, Statens Biografbyrå som granskar all film som visas på bio. Eftersom film är inlämnad till dem så är det en offentlig handling hos dem. Vem som helst kan således begära att ta del av en film där. Man får då se filmen hos dem. Var lite fräcka och hör efter med dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En anna sak. SF kommer naturligtvis att vilja se recensioner som du har gjort. Se därför till att ha sett några aktuella filmer och recenserat dem. Se till att det är ett blandat urval på filmerna.
Och så ett litet "djävulskt" tips. Ni ska ju sälja åt dem genom recensionerna, så tänk på vad ni skriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Det med att köpa "falska" presskort är inget alternativ.
Att i förväg ha recenserat ett par filmer kan vara en mycket ra idé, borde jag ha klurat ut själv... Nåväl, får sätta mig och skriva lite om "The Aviator" imorrn då. Rätt bra film för er som inte sett den ![]() Ska iväg lite i helgen, men på Tisdag ska jag ta och ringa SF's växel och be att få prata med marknadschefen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Skicka ett mail eller ännu hellre ett brev först. Följ sedan upp det med ett telefonsamtal en vecka senare. Marknadschefen är nog en upptagen man/kvinna och det är stor risk att det inte finns tid för ditt samtal om du ens kopplas fram.
Skissa upp telefonsamtalet på ett papper innan du ringer. Skriv ner troliga svar du skulle kunna få från vederbörande. På så sätt har du ett snabbt motsvar/argument. Gör skissen som en mindmap med alla dina argument och positiva saker. Var saklig som attan när du ringer. Försök att inte låta som en typisk tonnåring. Drick ett glas vin innan. Brukar alltid jag göra när jag har skitviktiga möten. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Annars kan man ladda ner filmen...
![]() (Brukar finnas på diverse ställen någon månad innan filmen kommit ut...) Det om något borde vara billigare men som man säger. "Film skall ses på bio." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
I Sverige finns det ingenting som heter "presskort", utan det är bara ett påhitt av SJF och liknande. Ett presskort är en bit papper som det står press på, ingenting mer eller mindre.
Däremot har dessa utgivare som SJF, BLF osv skapat en mer eller mindre definition för presskort, men det är alltså bara en illusion egentligen. Ett presskort ger dig inga rättigheter, däremot är det många ställen som accepterar ett seriöst presskort. Ok, över till det svar du säkert mer är ute efter. Vi recenserar bla biofilmer och konserter och har en överenskommelse med de lokala biograferna och konsertarrangörerna. Dealen är alltså gjort direkt med dem, utan att blanda in film- och skivbolag. Sen är vi registrerade på resp bolags presstjänst, de brukar finnas på deras hemsidor, vilket innebär att vi får tillgång till att använda pressbilder (vilket är ett stort no-no utan tillstånd), pressutskick och inbjudningar till tex pressvisningar av filmer. Vi har märkt av att många har blivit extremt mycket mer restriktiva mot nättidningar nu är när vi började för 6 år sedan, så ge inte upp om du får ett nej första gången, fortsätt och visa att ni är seriösa istället! mvh Anders |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns som en myt om att innehavare att pressleg kan gå gratis på konserter, föreläsningar, bio, nöjesparker, mässor etc..
Oftast krävs det att man är ackrediterad i förväg. Respektive arrangör har listor på vilka man har samarbetat med tidigare och sänder ut pressmaterial om t.ex kommande mässor etc. Man får då kontakta dem och bli ackrediterad. I samband med att man skall hämta ut sin gratisbiljett så gör de en kontroll av presslegitimation. De är givetvis medvetna om att media inte alltid gör artiklar på allt man bevakar, men om en person skulle gå på allt men inte göra något kreativt av det så lär man bli portad. Det är ett fåtal accepterade presskort i Sverige, som Anders nämner. De mest respekterade är de som har utfärdats av SJF (Svenska Journalistförbundet), BLF (BildLeverantörernas Förening) och PFK (PressFotografernas Klubb). Sedan har även vissa större tidningar egna presskort, t.ex Aftonbladet, Expressen, DN, G-P etc. Vissa "bildbyråer" (sätter det medvetet inom citationstecken) har som affärsidé att om du skickar in bilder till dem så får du ett pressleg utfärdat av dem. Det är inte ett kort som är utfärdat av någon organisation, utan det är företagets egna presskort som inte är accepterat överallt. På internet florerar ofta rykten att man kan 'flasha' med pressleg för att gå före krogkön. Det stämmer inte. Krogar brukar först och främst inte vara villiga på att släppa in media, det brukar inte båda gott för dem ![]() För det andra, så är det inte något som journalister gör heller så det väcker uppmärksamhet. Om du skall starta en filmsajt så måste du nog i princip kunna erbjuda något som existerande filmsajter inte erbjuder. Om du nu skulle bli inbjuden till pressvisningar, så skall du vara medveten om att de är på dagtid på vardagar, har du möjlighet till det? Du kan inte själv välja tid och dag. Du kan ej ta med dig kamera eller liknande för att ta egna bilder. Jag bedömer det som svårt för dig, men om du verkligen kan erbjuda något helt nytt inom biofilmssajter så kanske biografföretagen kan vara välvilligt inställda. Men då måste du också ha en attraktiv hemsida med många besökare. Om ett företag tänker bjuda dig gratis gång på gång, så vill de självklart också se att det genererar något tillbaka till dem. /hedberg - innehavare av två 'riktiga' pressleg. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|