FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur lång tid tar det för den de servrar som kontaktar den primära DNS-servern som angetts åt min domän, tills den sekundära kontaktas, ifall den primära gått ner?
Jag undrar också ifall man kan ordna en egen failover service som bygger på att man själv hostar en primär DNS med vissa ip mappade till domänen exempel.com, och ifall den går ner att den sekundära kontaktas som då mappar till en annan ip-address för exempel.com...? Alternativt någon som vet en dns-provider som har failover-service gratis? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag minns rätt (gick kursen 99) så för windowsmaskiner ligger timeouten på fem sekunder om den valda DNS:en inte svarar. Sen går den vidare till nästa. (Låter mycket men experten är i Danmark så jag kan inte fråga heller)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Finns ingen riktig master eller slave nej, dock kan du ställa in prioritet vilken ordning dom ska gå. Även att det blir en NS som ligger först för domänen.
Hur långtid det tar innan den frågar nästa om första inte svarar är mycket OS beroende och på "DNS klienten" om man får säga så. Olika OS har olika IP stack med olika värden hur länge den ska vänta på svar etc. Att det skulle ta 5sec ser inte jag som något problem. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|