FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Hur är det egentligen med rätten till .se domäner med tex artisters namn? Om någon registrerar artistens-namn.se, utan syfte att sälja domänen. En artists namn är inte förknippningsbart med näringsverksamhet, är oftast inte registrerat som varumärke och ond tro borde inte uppstå om man inte försöker sälja domännamnet. Hur blir skillnaden i ett eventuellt ATF om det är en ideell fansajt eller en kommersiell musiktidning som använder adressen? Och kanske viktigast av allt, finns det någon annan väg än ATF att gå, vad jag menar, avsäger man sig rätten att driva en rättslig prövning genom NIC-SEs avtal? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag undrar det också. Själv registrerade jag michaeljackson.se för inte så länge sen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med domänen men förmodligen slänger jag upp något forum någon gång. Jag har dock ingen "ond tro" och skulle Michael Jackson vilja ha domänen så skänker jag bort den till honom.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Men du får ju se till så att du inte kontaktar dem i fel syfte, skriver för negativa saker på sajten etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I WackoJacko's fall så är det ju Sony som äger domänet michaeljackon.com, kan det inte vara så att det är skivbolagenom som "äger" deras namn? Har ju hört många historier att musiker har fått byta namn och dyligt efter skivbolagens önskan... för skivbolagen är ju ett namn bara ett varumärke. Kanska skulle man kunna få prblem med något skivbolag snarare än konstnären själv?
PS: OMG.. lol! M-bition, peka domänen till "Rädda Barnen", deras hjälplinje elr nåt, så länkar jag till din domän!!! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Haha, om det visar sig att Jackson är oskyldig (vilket jag tror på) så kommer ni snart se mig skutta omkring i Neverland som tack för domännamnet :lol: ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Nu är det ju väldigt få som har internationella trademarks, så det är nog lugnt. Du kan ju alltid kolla på bolagsverket och prv om det finns några sådana registrerade. Om inte, får de nog väldigt svårt att driva igenom det med tanke på att domännamnet är svenskt, och lyder under svensk lag.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|