Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrering av namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-23, 01:31 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Tittat lite på vad man skall registrera för namn på enskild firma och undrar lite hur det ligger till.

Låt oss säga att jag är intresserad av namnet XXXX och hittade t.ex.
- "XXXX Aktiebolag" - avslutat AB
- "XXXX Konsulter KOMMANDITBOLAG" - giltigt

Jag var då intresserad av att bara ta namnet XXXX. Är det möjligt att skydda det då i sitt län? Eller finns det speciella regler för detta om det fanns avslutade AB eller nuvarande företag som har delar av namnet?

Letade i varumärkesregistret på PRV, men hittade inget där heller med namnet XXXX eller som innehåller XXXX.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 07:29 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Ett namn är för en enskild firma, HB och KB skyddat i det län man är registrerad i, för ett AB gäller skyddet hela landet. Man kan som enskild firma, HB eller KB även skydda namnet i fler län men då till en extra kostnad per län.
Att ett KB som finns har samma namn som du vill använda kan alltså ändå gå bra under färutsättning att det är i olika län. Om AB:et är avregistrerat så borde det inte lägga något hinder, men utan att vara säker så undrar jag om det inte finns någon form av "karenstid" innan namnet kan användas igen.
Utöver dessa regler så finns det faktiskt en till. Ett AB som jobbar som datakonsulter heter XXX AB. Företag Z som tänker öppna dataaffär kommer då att få nej när man också vill heta AB XXX medan bolag Y som är en livsmedelsaffär mycket väl kan få jag på AB XXX. Anledningen är att Z finna i samma branch som det ursprungliga XXX AB och följdaktligen finns det en risk för förväxling mellan bolagen, Z däremot finns i en helt annan bransch och där är risken för förväxling mindre ävenm namnen är likartade.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 08:36 #3

Då måste jag helt enkelt ta reda på om detta med karenstiden - om det nu finns en sådan. Tack för svaret.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017