FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej, kollar runt lite på nätet inför ett inköp av en inte helt okänd programvara.
Här hemma kostar programmet 4300 + moms. På företagets skandinaviska webbshop kan jag handla programmet för €479 (också det ca 4300kr) Jag får ju lyfta momsen i deklarationen, men måste moms betalas på de där 479 euro:na? Eller är det momsfritt dvs. jag behöver inte ligga ute med pengar för moms. Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du måste alltid ligga ute med momsen. Den får du senare tillbaka kvittat mot din utgående moms.
Vid affärer inom EU kan du om du presenterar ditt VAT nummer (har du sådan) slippa momsen i det land du köper varorna från. Momsen skall då påföras när varorna tas in i landet. Det är inte alltid det sker, så ibland kommer man undan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men hur fungerar det om jag som privatperson köper programmet från ett annat land, inom resp utom EU.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Utanför EU finns ju oftast momsen inräknad i det landet, men tullen kan lägga på moms + tullavgift. Köper du via nätet, så kommer du ju undan tullen om mjukvaran laddas ner från de. Ser ingen möjlighet att tullen skulle kunna lägga på momsen för en privatperson i detta fallet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Företagen ska lägga på moms på din beställning om det är en produkt som skickas digitalt. Alla företag gör dock inte det, och ja, då slipper du nog undan... Men egentligen ska man som privatperson inom EU betala moms på allt man köper - både inom och utom EU. Är det en fysisk produkt som skickas (t.ex. en CD) ska säljaren inte lägga på moms. Istället kan du som kund få betala tull + moms vid inträdet i landet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Produkten har ju egentligen samma pris i Sverige som utomlands, 479 euro är ju runt 4300. Så då är det lite sak samma då. Tack för alla svar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|