FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns det något faktoringbolag som är intresserade av att köpa fakturor av affiliates?
Hur funkar det i så fall och vad är beloppsgränsen. Jag skulle gärna betala upp mot 10% av fakturavärdet för vetskapen om att jag verkligen får betalt och det kanske en månad tidigare än vanligt. För mig och många andra motsvarar en månads arvode som snurrar i systemet sexsiffriga belopp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I vilken del av Sverige bor du?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Amfa Finans har jag anlitat, de "köper" fakturor och sexsiffriga belopp är helt OK för dem. Det måste dock vara exakt 30 dagar netto som betalningsvillkor.
Du betalar mellan 2-6% av fakturabeloppet beroende vad det är för kund och vilket avtal du har med Amfa Finans. Du får pengarna samma dag om du faxar in fakturan på förmiddagen och har konto på rätt bank. När Factoringbolaget "köper" fakturan (inte belånar som traditionell factoring betyder) så kallas det Amerikansk Factoring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Termen amerikansk factoring kände jag inte till. Man lär sig något varje dag. Tack Conny även fast du antagligen rodnar redan efter allt beröm i "hall of fame"-tråden.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Återkom gärna med info om hur det går. Jag föreställer mig att de kan vara avigt inställda.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Men tack för tipset, och jag rodnar.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Paginas:
OK. Vi använder oss av Resurs, men de finns främst på västkusten. Du får ställa en fråga till olika factoringbolag och se vem som godkänner dig. Om bolaget inte är svenskregistrerat får du nog anlita ett bolag i det landet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men tar factoringbolaget alltid på sig risken, eller blir man tvungen att betala tillbaka om gäldenären går i konkurs?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Beror på upplägget. Men om du säljer fakturan så drar
de av ett par % och de tar sedan hela risken. Givetvis finns en hel del krav på dig som leverantör, men det handlar mest om att kunden inte får ha några motkrav på dig, eller att du inte levererat vad du fakturerat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|