FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är systemansvarig över ett system som har blivit verksamhetskritiskt och behöver ha 24x7 support.
Jag har installerat site24x7 så att jag får mail och SMS när systemet går ner men jag har inte möjlighet att vara tillgänglig dygnet runt såklart. Känner ni till någon firma som kan ta på sig ansvaret att starta om services om dom går ner? Det handlar om att köra en bat-fil varannan vecka kanske. Firman skulle då få mail när någonting går ner. Vi har våra servrar hos Bahnhof. Eller är en bättre lösning att bygga någon slags redundans? Någon som har några tips var man kan läsa på om redundanta servrar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
De flesta som har "managed hosting" kan säkert hjälpa dig.
Hör av Logica. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan kanske platinum Server Management vara ett alternativ?
https://www.platinumservermanagement.com/index.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är annars att köra någon watchdog liknande lösning som automatisk kan starta om service, sedan ha någon i standby som larm går till om det verkligen behövs.
I regel så är det rätt stor kostnad ha någon 24/7 för ta emot automatisk larm och utföra åtgärd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Windows?
Ställ in tjänsterna att starta om sig själva eller att köra just bat-filen om tjänsten stannar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vilken budgetnivå har du och vilka krav på responstid finns det?
Hör med Bahnhof eftersom servrarna står där, de kan säkert hjälpa till. Vanligtvis handlar det om en grundkostnad + pris per tidsenhet när arbete utförs. Vad det ligger på beror på leverantörens storlek och SLA-åtagande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svar.
Jag kan tänka mig att ledningen inte är villig att betala mer än några tusen på månad + såklart pengar när insats krävs. Driftkraven är hyfsat, men jag kollar bara min tjänster var 5:e minut via site24x7.com (som jag verkligen kan rekommendera). Att bara starta om service som hänger sig hjälper inte, i förrgår levde SQL Server men det hade blivit någon låsning på någon tabell så att den viktigaste informationen gick inte att komma åt. Eftersom vi har den tekniska lösningen att det skickas ett SMS så har vi möjligheten att vi själva (tre pers) roterar på någon slags beredskap dygnet runt. Just nu har jag den jouren själv men det haltar ju såklart när jag har min telefon avstängd eller när jag helt enkelt inte har möjlighet att rycka in. Det är kanske det bästa? Vad får ni för ersättning? Vi jobbar för ett företag som omsätter 100 miljoner och som i sin tur säljer systemet till andra företag. En inställningstid på 30 minuter är nog "lagom". Fast skönast vore det ju att någon annan skötte det. Totala budgeten för systemet är 1½ person + cirka 500 000 i diverse kostnader, är det rimligt att lägga det på tex Logica då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi är väl inte jätteimponerade av Bahnhof i övrigt så vi är lite skeptiska mot att lägga det där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
På företaget som jag jobbar på har vi ett par kunder där vi har övervakning 24/7. Både på serverhallar (temp,drift, ups m.m.) samt lite andra olika tjänster.
Priset brukar ligga på runt någon/några hundra i månaden. Och går det att lösa via något webbinterface/vnc/remote desktop så kan man nog få ner priset ytterligare om det bara är att köra en batfil. Och ta kontakt med er jour om det är något allvarligare som inte går att lösa utan rätt utbildning. Dock så vill jag inte gå in mer på detaljer så att jag inte blir anklagad för egenreklam. Men vill du ha mer info så kan du ju skicka ett pm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
mejner, har ni den tekniska lösningen att skicka ett sms så borde det inte vara alltför svårt att få den lösningen att se till att starta om valda tjänster.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|