FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag är en person som alltid haft miljontals .txt-filer på skrivbordet i windows med idéer/anteckningar/todo osv men tänkte försöka strukturera detta nu när jag nyligen övergått till mac.
Jag önskar därmed om tips på bra programvara för att göra snabba noteringar och även längre dokument/anteckningar på ett snabbt/smart sätt. Känner inte att den inbyggda anteckningsapplikationen räcker till, kan ju bara skriva en 10 rader där sen är den smockad. Hur brukar ni göra? OBS: Papper är uteslutet för min del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
http://www.flyingmeat.com/voodoopad/
Lite som en intern Wiki - fast automatiskt. Fungerar utmärkt. Screencast http://www.flyingmeat.com/voodoopad/images...inanutshell.mov
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kör på worddokument med outline för att navigera. Kanske inte helt ultimat men jag är van vid det och det är ju helt plattformsoberoende. Det mesta brukar dock ta omvägen förbi en vanlig txt-dump-fil innan det organiserats. Använder inte mac så jag kan inte ge något mer konkret råd än det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Trivs bra med Open Office Writer, startar snabbt med quick start, smidigt efter F12 för punktuppställning direkt och är plattformsoberoende på riktigt.
Vodoopad såg väldigt intressant ut annars, men sitter tyvärr inte på en Mac normalt sett jag heller.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använder man Opera finns det en relativt primitiv men samtidigt sjukt smidig funktion som heter Notes. Jag led också av det du beskriver men har numera de flesta textfilerna organiserade i notes som synkas automatiskt via Opera Link. Kopierar man text från en webbsida sparas texten OCH länken till sidan i notes-posten. Sjukt smidigt, som sagt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Byt tillbaka till PC/Windows om det är obekvämt med Mac.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle rekommendera anteckningsprogrammet Evernote, den fungerar på Mac, Win, iPhone, m.m.. anteckningarna synkas mellan alla enheter så du alltid har dem till hands. Evernote har bra funktioner för att sortera och tagga anteckningarna.
www.evernote.com Mycket användbart ! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Kände inte riktigt att något program tilltalade mig vid första anblick, evernote var väl bäst. Testar det lite till iom iPhone syncen. Roligt att man kunde söka på text i bilder på evernote! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag använder kom-ihåg-lappar. Om man ställer in fontstorleken till 9-10 så funkar det riktigt bra och smidigt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|