FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är trött på att sälja till kommuner, statliga verk, större företag typ John Bauer Gymnasier etc.
Fick till ex ett brev från Bauer där de talade om att på fakturor gällde 30 dagars betalning samt räntevillkor etc. De krävde också en 5-siffrig kod. Jag är trött på att sälja till statliga verk, större företag, skolor typ John Bauer Gymnasier etc och där de sedan ändrar villkoren efter utförd leverans. Ofta är det någon lärare som arbetar på gymnasier som hittar varor till bra priser sedan får jag extra adiministrativt arbete med att kräva pengar från dessa bolag. Jag funderar på att vägra faktura till statliga, kommunala och större företag. Allt sälja till dessa orsakar en massa x adiministrativt arbete i förhållande till vinsten. Vad har ni för erfarenheter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du ett ordererkännande som understyrker din rätt att fakturera med t ex 10 dagar netto?
30 dagar är annars standard för fakturor. Att man skriver räntevillkor på fakturor är också brukligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är rätt vanligt att kommuner och myndigheter och stora företag är långsamma och försöker införa egna villkor för det de redan beställt, en jag har aldrig varit med om att inte fått betalt av stat och kommun.
Att få betalt på 21 dagar (som vi ahr som standard) har inte heller varit problematiskt då det alltid funntis godkända avtal där detta ingår och det brukar räcka med att påpeka detta. Det händer att företag också i efterhand hävdar att de inte tänker betala expeditionsavgifter, men det är bara att stå på sig om man redan har det i avtalen.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har "resignerat" och kör med 30 dagar till alla
Däremot fakturerar jag i förväg när det gäller fast pris, finns inget som säger att man ska vänta tills arbetet är utfört. Annars är det som sagts tidigare viktigt att ha ett godkänt avtal/offertbekräftelse där tiden framgår |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Annars finns det factoring för denna typ av kunder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
de där med expeditionsavgiften är lite kul. Hjälpte några med samordning av fakturor ett tag och då var det sagt med dom som ingick avtalen att ja men du får 100kr per faktura i faktureringsavgift som tack för hjälpen. När väl första fakturorna gick iväg dröjde det några dagar innan dom första samtalen dök in om faktureringsavgiften från deras ekonomikontor. Det som var lite konstigt var att alla ekonomikontoren gick med på att vi höjde priset på fakturan mot att ta bort faktureringsavgiften. Deras policys inom företagen sa att det inte var okej med faktureringsavgifter.
vad för 5siffrig kod krävde dom? förstod inte det där riktigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har aldrig haft problem med statliga verk. Däremot har många rutiner som inte småföretagare har.
-Det där numret du nämner är oftast ett kostnadsställe som är knutet till en skola eller liknande. Eftersom många kommuner har gemensam inscanningscentral kan de ej skicka vidare fakturan i sina system och den ligger då i "ingenmansland" (visserligen skall de skicka tillbaka den). Under sommaren har en del tom mer än 30 dagar netto. Men jag håller med om att om köparen inte följer dina villkor så måste han ju meddela dig sina rutiner och där får ni gemensamt komma överens om ni skall göra affär av det alls. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag antar att den femsiffriga "koden" är en märkning med t.ex. kostnadsställe. Det "kräver" vi med numera. Alla leverantörer har fått info om att fakturor utan kostnadsställe returneras.
Sen så de 30 dagarna finns det redan svar på. Allt beror på vad de har godkänt för avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
För min del funderar Jag på att neka faktura till kommuner, statliga verk & större företag och hänvisa till dålig betalningsmoral.
I förhållande till den ev. vinst det ger så är det på tok för mycket x arbete rent administrativt. Att köpa & sälja på via e-butik ska vara en affär som går snabbt och utan en massa x administration. Detta gäller både för köpare och för säljare. Det stämmer att den 5-siffriga koden är typ kostnadsställe, men den som gör köpet bör informerar om det direkt. Görs inte detta får Jag en massa x arbete. I fortsättning kommer Jag neka faktura och hänvia till förskottsbetalning om det inte är en stor order som motiverar x-arbete. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|