FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad tycker ni är viktiga moduler i ett CMS system? Jag börjar lägga in några av de moduler som jag anser vara viktiga. Kopiera listan nedan och lägg till.
Informationssida Bildgalleri Forum Webbshop Gästbok |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är nog snarare tvärtom att tex en webbshop har ett cms system , tex admin sidor där du kan styra innehåll på de publika sidorna för besökarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Listan kan göras lång, frågan är väl mer, vad skall du ha för inriktning på CMS systemet?
Moduler/Plugins kan man skapa i efterhand. Skapa det viktigaste först och bygg sedan på det istället. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Börja med att skapa medlems funktion där folk kan bli medlemmar.
den bör även ha funktion för olika roller som styr vad en medlem har rätt att göra på siten och vilka sidor medlemmen har tillgång till. En annan viktig del är att kunna ändra på innehåll på sidorna, lägga till sidor, ta bort sidor utan att behöva sätta sig in i utvecklingsmiljön. En större site bör ha någon slags hierarkisk ordning på sidorna tex huvudsidtyp/undersidtyp osv.. Det underlättar för dig att guida dina besökare rätt på siten URL-rewrite är ett måste ja där har du några saker att börja med ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Versionshantering av dokument
Koppling till dokumentarkiv (inlagt material arkiveras på ett strukturerat sätt) Epostlista med smart exportfunktion. Avancerat tidsstyrning av publicering. Språkhantering, både på innehållet och på skalet. wap-modul. personliga rss prenumeration på ämnen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag anser att en flexibel datastruktur och malluppbyggnad är det viktigaste. Har man det så är det enkelt att bygga de sidtyper som du räknar upp och ytterligare många andra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Newsletter
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Att flera ska kunna redigera samma text samtidigt och att alla ser vad alla skriver..
Att enkelt kunna dra och släppa bilder till webbläsaren så de laddas upp i rätt mapp. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|