FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
om man kopierar en text ifrån ett inlägg på ett public forum.
o lägger in de på sin sida! har man brytit emot upphovsrättslagen då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Beror väl på vad det är för text och ifall den får anses vara "unik", något som är särpräglat författarens, t.ex. en dikt, en artikel eller liknande. Om du kopierar att någon skriver "hej" och klistrar in de på din sida så... ja, du förstår säkert min poäng.
Men generellt så är svaret ja skulle jag vilja påstå |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Frågan är om inlägget uppnår verkshöjd på ett forum. Men jag skulle snarare fråga mig, "har jag skrivit det här själv?" Om svaret är nej så bör du inte heller ta det utan att fråga.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
nä tänkte mest bara blev bannad på seo forum PGA att jag kopierat en artikel ifrån forumet o lagt in de på en sida . men men kalrar mig utan seo forum blev bara lite nyfiken hur de egentligen ligger till
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hittar du ett inlägg som du verkligen vill kopiera på ett forum så når det sannolikt verkshöjd. Det krävs ganska lite för att så skall gälla men det finns som sagt var inga exakta regler utan är en bedömningsfråga från fall till fall.
Oavsett vad som gäller i just det här fallet så kan de ju banna dig från forumet utan att du fördenskull har begått att lagbrott...
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
ja absolut . och tack för alla denna gången "mogna" svar .
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tror det är OK så länge din hänvisar tillbaka till källaren och eventuellt ger "credits" till författaren.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
rätt intressant egentligen att även inlägg som skrivs på ett forum är upphovsrättskyddat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad som gäller på ett forum kan troligtvis avtalas mellan forumet och medlemmen när denne registrerar sig. Och äger forumet verket för all framtid? Det måste det säkert också avtalas om, om man ska vara petig. Därför kanske det är forumet du kan komma att hamna i konflikt med och inte den enskilda skribenten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|