Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bärbar med skärm som klarar solljus

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-02, 10:41 #11
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Men nu får vi väl ta och stanna upp lite, och kanske tänka INNAN vi skriver.

Det finns väl iofs ingen absolut sanning, det beror på omständigheter och användaren, MEN, generellt sätt så anses matta skärmar fungera "bättre" (vara mer användbara) i starkt soljus än blanka, helt enkelt eftersom blanka skärmar ger mer reflektioner, jag skulle därför säga, att om man skall generalisera så får generaliseringen bli att en blank skärm är sämre i starkt solljus.

Sen blandar ni väl ihop ljusstyrka med med...ja, yta. Blank eller matt skärm handlar ju just om "ytbehandling", och har INGENTING med ljusstyrka att göra, det har följaktligen heller INGENTING med batteritid att göra (även om det självklart är så att man, oavsett blank eller matt skärm, måste dra upp ljusstyrkan om förhållandena inte är optimala, vilket såklart påverkar batteritiden).
Det sitter "samma" typ av panel i skärmarna (jag säger "samma" eftersom det såklart varierar beroende på modell och prisläge) oavsett om den är blank eller matt.

EDIT: Men den självklara rekommendationen måste ändå vara en unibody Macbook Pro med en 17" antireflexbehandlad skärm, där du förutom att du får en skärm som ÄR antireflexbehandlad, dessutom får en LED skärm med alla fördelar dom har, dessutom med full-hd upplösning, och jag brukar säga att min business HP är byggd som en pansarvagn, vilket gör unibody Macen till....ett hangarfartyg (- storleken)...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 22:17 #12
mynameisfredriks avatar
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2007
mynameisfredrik mynameisfredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mynameisfredriks avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
gummianka
först måste jag utbrista ett litet skratt, om du belastar datorn mer än vanligt tar den mer energi ifrån batteriet så är det med alla saker som har batteri, som bärbar dator, laptop , mp3spelare osv.

Sedan är den inte så blank att du kan spegla dig och se dig när datorn är på och i solljuset, då arbetar skärmen med att användaren skall se vad det står på skärmen, men stänger du av datorn så är det helt annan sak, då arbetar den inte på samma sätt. Sedan är det olika antireflexbehandlad och antireflexbehandlad på datorerna, hp har alldrig samma saker som Fujitsu siemens har det skulle inte vara lönande.

är tråd skaparen osäker än så är det att rekommendera att kontakta dom olika företagen.

Det är rätt klart olika saker i skärmarna när det är en blank och ett matt dom görs till och med olika sätt. hade inte blank skärm hjälpt mot solljuset så hade den aldrig skapats.
mynameisfredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 00:08 #13
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by mynameisfredrik@May 2 2009, 21:17
hade inte blank skärm hjälpt mot solljuset så hade den aldrig skapats.
Du menar alltså att anledningen till att det finns blanka skärmar är att det fungerar bättre i soljus?
JacobTallberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 06:30 #14
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av JacobTallberg
Citat:
Ursprungligen postat av mynameisfredrik
hade inte blank skärm hjälpt mot solljuset så hade den aldrig skapats.
Du menar alltså att anledningen till att det finns blanka skärmar är att det fungerar bättre i soljus?
Jag tror blanka skärmar skapats främst för att bilder och fotografier ser klarare och finare ut på dem. För en arbetsdator tycker jag dock att blank skärm är jävligt störande...
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 11:52 #15
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by mynameisfredrik@May 2 2009, 22:17
först måste jag utbrista ett litet skratt
Det är väl kanske skillnaden mellan dig och mig då, att jag inte skrattar åt dig, vare sig första gången du hade fel, eller ens andra gången när du uppenbarligen inte har förmågan att tillgodogöra dig det som skrivs, och dessutom fortsätter att ha fel...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 14:56 #16
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Ibland undrar man ju hur det står till i hjärnkontoret i sommarhettan för vissa.

Gummianka och blabarssappa är helt rätt ute. Matt skärm är bättre i solljus eftersom att den reflekterar mindre ljus iom att skärmen är MATT, hur svårt ska det vara?? se på 2 bilar på gatan, en med högglans reflekterar mycket mer ljus än en gammal ford från 87 utan glans?

Sen som blabarssappa säger så är de glansiga skärmarna till för att framhäva färger och ge en skarpare bild ( i rätt ljusförhållanden)

Ska du jobba ute så är helt klart en matt skärm bättre. Sen måste du också ha en viss personlig tolerans för att det blir inte helt bra utomhus om du inte planerar att sitta i en mörk skog.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017