FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett liten fråga till mina branschkollegor...
Om förfalludatum på en domän är den 20/6, så rundas det ju av och man förnyar den först den 1/7. Men vad händer om domäninnehavaren begär en transfer av oss den 19/6 och de dessutom inte har betalat förnyelsefakturan vi sänt ut? Då blir domänen överförd till den nya registraren, och vi mister möjligheten att förnya domänen. Ansvaret med att förnya domänen landar hos den nya registraren, som inte heller har möjlighet att förnya domänen, på grund av att det bara är en dag kvar tills domänen löper ut. Hur man än vrider och vänder på det, så innebär det att domäninnehavaren förlorar sin domän vilket i sin tur leder till en väldigt arg/besviken/ledsen kund. Vi får ju inte neka en transfer, oavsett hur "dum" den är. Och eftersom mycket av våra system är automatiserade, så är det enda vi kan göra är att sätta upp varningsskyltar längs vägen, så att säga... Hur hanterar man detta scenariot? Har jag missat något väldigt uppenbart (vilket inte hade varit första gången)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Förslagsvis ställer du denna fråga på forumet på registrars.se eller direkt till registrar-supporten.
Men det är klart att det måste gå att förnya en domän dagen innan den förfaller (expiry date), vem har sagt något annat? Det går att förnya domänen ända fram till delete date, två månader efter att domänen förfallit. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag förstår inte heller riktigt varför inte den nya registraren skulle kunna förnya domänen trots att det är en dag kvar?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men givetvis har du rätt angående delete date, jag som snurrat till det. Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|