FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skriver du under ett avtal om att de ska få använda materialet du tillverkar så ska du ha betalt med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som arbetsgivare så hade jag betalat för den tiden som du "provjobbade" förutsatt att du levererade någonting vettigt. Däremot så hade det legat dig i fatet om du hade tagit upp frågan redan första dagen. Jag vill inte ha anställda som räknar varje minut de arbetar. Lika lite som någon vill jobba för en arbetsgivare som inte ger en brödsmula mer än han måste.
Jag tycker det är fel att begära betalt för ett provjobb. Se det som en längre anställningsintervju. Om företaget som du utför provjobbet åt däremot använder sig av materialet som du levererar, så ska du definitivt ha betalt. Särskilt om det sen visar sig att de inte vill anställa dig. Var inte sniken, men låt dig inte utnyttjas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att provjobba i tre dagar måste helt klart innebära lön. Min rekomendation är att du tar upp detta innan du börjar med din uppgift. Raka puckar är alltid att rekomendera!
Att inte kunna diskutera t.ex. pengar första dagen, som Gustav föreslår, är enligt mig helt tokigt. Man måste våga ta en diskussion med en (blivande) anställd, och allt måste faktiskt gå att diskutera. Om man som arbetsgivare inte vågar ta dessa diskussioner så misstänker jag starkt att detta leder till förlorad kompetens och förlorade ideer. Kanske bär du ta och ringa din fackförening och frågar dem - unionen.se eller gf.se är nog rätt för ditt yrke. Du bör ha en lön på minst 18.000 som 16 årig grafiker. Lägre om du sedan kan öka snabbt i lön i takt med att din produktivitet ökar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Personligen är min erfarenhet att jobba med IT och att jobba gratis är ungefär samma sak...
Alltså i praktiken. Här, på ett forum, är det givetvis annorlunda! Jag har förflutet inom reklam. Hur många gånger har man inte fått "ett uppdrag att skissa på"!? Nu skissar jag inte längre på uppdrag, kan jag säga... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
Låter jag två personer provjobba och den ena inleder konversationen med "jäklar vad kul att vara här!" och den andra med "vad får jag betalt för att vara här?" så är sannolikheten stor att jag anställer den första, även om han gör ett lite sämre jobb än den andra. Och det har ingenting med feghet eller snålhet att göra. Motiven är så uppenbara att jag inte ens orkar förklara varför. Ledsen att tråden kanske gick offtopic nu. Jag blev bara så irriterad över att coredev verkar tro att frågan om ersättning för ett provjobb har med mod att göra. joelvuo - Något som däremot borde vara klart redan innan du gör provjobbet, är vad du kommer att få för lön om du gör ett tillfredsställande provjobb och du faktiskt får en anställning. Annars vet du ju inte ens vad det är för tjänst du söker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Gustav, alla är inte likadana sån tur är =) Du tog nog coredevs inlägg lite väl personligt.
Berätta gärna hur det gick och hur du valde att göra.
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är benägen att hålla med Gustav då arbetsmarknaden dessutom är tuff och lägger man därtill hans låga ålder samt att vi vet ju inget om hans kunskaper inom provjobbet han skall utföra.
Man får ju inte glömma att arbetsgivaren offrar/lägger tid på grabben med utan att han är garanterad att det verkligen är en investering. och den gamla devisen att motivation slår klass håller nog än. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med er till viss del men det måste finnas en balans mellan de två ytterligheterna. Kommer någon och säger att han kan jobba gratis ett litet tag så tror man lätt att personen inte kan något, eller åtminstone inte är speciellt duktig på det han ska göra. Lön brukar man ju normalt sett alltid ta upp vid en anställningsintervju.
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Nu var ju frågan om han skulle få lön för provjobbet och inte om han skulle löneförhandla under en anställningsintervju. Som jag skrev i mitt första inlägg så ser jag ett provjobb som en lite längre anställningsintervju. Men det är klart att rör det sig om någon typ av traineeprogram så är det klart att han ska ha betalt. Oavsett vilket så förstår jag om det här är en känslig fråga just på WN. Jag är väl medveten om att många unga programmerare (och designers) ofta blir utnyttjade som gratis arbetskraft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||