Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hitta säljare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-02, 04:16 #11
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Detta är ju tameifan löjligt...låt han betala dem som jobbar för han hur han vill!!
Jag förstår inte varför ni diskutera vidare hans val av provisionsbaserat lönesystem.

Jag tycker patrik verkar mycket bestämd över hur han vill betala dem som jobbar för han, sen är det upp till var och en om dem acceptera detta eller inte!
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 00:07 #12
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by xpower@Mar 2 2009, 05:16
Detta är ju tameifan löjligt...låt han betala dem som jobbar för han hur han vill!!
Jag förstår inte varför ni diskutera vidare hans val av provisionsbaserat lönesystem.

Jag tycker patrik verkar mycket bestämd över hur han vill betala dem som jobbar för han, sen är det upp till var och en om dem acceptera detta eller inte!
Hej!

Visst får han betala hur han vill men "If you pay peanuts, you get monkeys" stämmer mycket bra. Handlar inte bara om produkten utan 1000 andra saker som ska fungera. Ingen säljare vill riskera hus och hem för att en "webbsnubbe" tycker att hans sajt eller produkt är grym. Finns det heller ingen historik på uppdraget så blir inte saken enklare.

Och NEJ säljare är inte människor som kan kränga vad skit som helst till vem som helst som inte ens har ett behov. Dom är inte utan samvete och etik. Därför tar seriös försäljning tid. Den tiden får du betala för. Vem annars?
Vissa produkter kan ta månader att få snurr på. Du betalar inte för luft, utan för att säljaren ska bygga upp ett behov som kanske inte finns (än). Finns behovet så sälj själv. Då slipper du betala provis också.

Som andra varit inne på så kan det läge att ge dom 10K (eller liknande) i fast lön och sen provis. Risken är annars att denna säljare tar på sig 10 projekt och väljer det han känner är enklast. Kvar står du med noll försäljning om du har otur.

Klarar du inte 10K / mån ekonomiskt så är det kanske läge att tänka om.

Lycka till!

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 07:51 #13
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Själv har jag jobbat för mobiloperatör som säljare med 100% provisionsbaserad lön. Visst det suger vissa dagar när man går å lägger sig utan att ha sålt ett piss den dagen, men å andra sidan så de dagarna som går bra är väldigt roligt. I snitt blev det dock väldigt mycket högre lön än vad jag har som civilingenjör nu efter några år i embedded-branchen.

Överlag var det inte något särskilt kul jobb, men vi var en hel del som hade 100% provisionsbaserad lön och tjänade gott på det, så det finns garanterat en hel del folk som vill jobba så om det är en produkt som går att sälja.
Nu var ju detta några år sedan, så situationen har kanske ändrats lite, jag har ingen direkt koll på den branchen längre, men har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas säljare som kan tänka sig att jobba helt provisionsbaserat om det är en bra produkt och att det ger en BRA lön om man säljer bra.
Sedan kan det naturligtvis vara svårt att få någon att sälja helt provisionsbaserat för en produkt som inte är särskilt känd eller liknande som gör att den är mer svårsåld då det behäver byggas varumärke först.
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 08:02 #14
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Rent generellt så kan man säga att unga i större utsträckning söker säkerheten fast lön ger och mer erfarna säljare kan tänka sig arbeta mer provisionsbaserat. Men ska man jobba helt provisionsbaserat så lär man också förvänta sig en stor andel. Då tar man ju nämligen hela risken själv. Jag har arbetat med säljare som efter en tid gått från ~50-50 till 100% provision men då var de också medvetna om hur mycket de kunde sälja och fick en dubbling av provisionsprocentsatsen.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 09:54 #15
Mocster Mocster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Mocster Mocster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
Patrik, vad är det för tjänster du ska sälja?
Mocster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017