Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund vill ej betala faktura - vad göra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-26, 17:20 #1
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
Hej!

Någon som vet var man ska vända sig / tips på jurist som kan göra en snabb uppskattning om man har ett case att gå vidare med?

Jag har gjort en sida åt en kund enligt hans mallar han skickat, med komplett HTML/CSS markup, sen hävdar kunden att han inte ville ha det precis så utan att han ville ha en mer designad sida, när han från början sa att dom första utkasten såg perfekt ut.

Alltså, prisuppskattning gavs av mig, 5k, han sa att det gick bra med 4-5000 kr beroende på "hur nöjd han var". Då jag är rätt ny på att fakturera gjordes inget kontrakt utan bara övernskommelse via mail om detta pris.

Sedan gjordes jobb, ca 12 timmars jobb, som han hela tiden gav bra feedback på och skickade mer material.

Sidan såg exakt ut som hans mallar, med mycket text, 13 undersidor och massa bilder.

När det precis är klart säger han att det inte funkar och att "jag säkert förstår"... Helt taget ur luften. Antagligen hade han fått nån som kan göra det ännu billigare eller så gillade han inte sina mallar längre... Riktigt svinigt.

Han erbjuder 1500 inkl moms som betalning... Han hävdar också att första priset inte var exkl moms, även fast affären skulle ske mellan två företag - så extremt lågt :S Sen när anger man inkl moms mellan företag? Han vill alltså betala så jag får 750kr ner i fickan när första övenskommelsen var 4-5k exkl moms enligt mig. Usch vilken oärlig lirare.

Förslag på vad jag ska göra?

tack
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 17:31 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
skicka faktura och sen vidare till inkasso när han inte betalar

skulle jag börja med iaf
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 17:39 #3
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Agree
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 17:46 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Börja med att skriva en detaljerad faktura och "enligt avtal".

Du har ju ett avtal med kunden och ni har ett överenskommet pris av 5 000 SEK + moms. Man kan förutsätta att det gäller exkl moms när man agerar som företag.

Skicka fakturan med betalningsvillkor 30 dagar netto. Det är normalt när man jobbar med företag. Om han inte betalar då så kan du agera vidare då.

Men var noga med att du skickar din faktura nu på direkten.

Om du gör så så måste kunden aktivt bestrida ....

Sen är det som jag ALLTID hävdar VIKTIGT MED SKRIFTLIGA AVTAL!!!!

Se till att alla kommunikation från och med nu sker skriftligt, exempelvis genom att du maila. Men var trevlig i alla kontakter med kunden. Låt ALDRIG känslorna lysa igenom, var saklig i minsta detalj.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 18:26 #5
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Som sagt, bara att skicka en ordentlig faktura.

Då måste han bestrida den, gör han inte det skriftligt så skickar du den till kronofogden när 30 dagar har gått om han inte betalat.

Edit: Om mycket har skett via mejlen så är det givetvis en stor fördel för dig.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 18:43 #6
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
tack för alla svar!

vad skönt att ni ändå är rätt positiva, jag trodde jag var stekt för jag inte hade ett 100% kontrakt. Men antar det blir enligt muntligt avtal fast överenskommelsen skett via mail i alldagligt tal.

jag ska skicka faktura på måndag, jag återkommer med uppdatering om fallet - han kommer antagligen inte betala.
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-26, 18:53 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Mail = skriftligt
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 01:22 #8
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
jo, men ingen underskrift menade jag :-)
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 08:29 #9
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Användaren i sig är underskriften, du vet ju vem avsändaren är och det står också i mailet.


Sedan som Conny skriver så är det bra att tillämpa beställningsformulär där kunden får posta till dig, med det förfarandet du gjort (med mail) är klart vanligast och håller som underlag för att gå vidare.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 09:24 #10
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är alltid lika tråkigt när sådant händer. Problemet ligger alltid i dåliga eller inga frakturerings rutiner alls. Storföretagen har ett sätt att jobba på som fungerar. Tänk telia, du slipper inte undan ens en faktura på 50 kr. De går hela vägen till rätten om det behövs trots att de förlorar då minst 1000 kr på det.

Man måste vara hård mot de som försöker utnyttja att du är ett litet företag, även om det kostar pengar så är det värt det. Om inget annat så lär man dessa utnyttjare att det inte går att lura alla.

Man skulle ha en databas för företag som lurar andra som uppdateras av oss företagare. Jag har säkert 100 tal sådana på min lista.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017