FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ok, så här är det. Jag får inte mail som kommer ifrån en viss person. H*n får inte heller felmeddelande om att mailet inte kunde levereras eller liknande. Jag var först övertygad om att h*n skrivit fel epostadress, men de kom inte heller fram när h*n svarade på mail som jag skickat.
Nu mailar h*n till en annan av mina epostadresser som hör till ett annat konto, fast fortfarande hos samma ISP, och NU kommer mailen fram. Anledningen till att jag känner mig paranoid är att jag är vittne i ett brottmål där personen ifråga är en av parterna, och jag vet att det ligger i motpartens stora intresse att känna till vår kommunikation och att de inte skräder några medel. Intrång, mutor, you name it. Allt är möjligt. Är det ens möjligt att någon kan komma åt min epost ifrån just denna person? Hur gör jag för att ta reda på vad som hänt? Ska jag ringa Loopia eller ska h*n ringa till sin ISP? Det enda vi har är ju en tidpunkt för när mailet är sänt. Jag har ju ingen header på mailen eftersom jag aldrig fick dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använder du loopias webbmail/smtp-servrar? Om så kan felet ligga hos dom. Kolla din skräppost annars. Du har säkert gjort det men kolla igen. Annars om ni använder stora leverantörer av epost är sannolikheten att någon blivit hackad väldigt liten. Om den andra personens dator blivit hackad, be den maila dig från en annan dator. o.s.v.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ligger båda e-postadresserna på samma mailserver? Om inte så tycker jag det låter som att det är fel hos personens ISP, om du i övrigt får mail från andra personer till ditt konto.
Edit: Här är en grej som hände mig för ett tag sen, angående "försvunna e-mail". På min server har jag installerat en form av kontrollpanel till mina domäner. När man lägger till en domän via kontrollpanelen läggs även domänen in i SMTP-servern som "denna domänen finns lokalt på servern". En av domänernas e-posthantering låg dock inte på min server utan externt. Om jag då använde min servers SMTP-server (som jag gör för mail-utskick i mina PHP-script) så skickades mailen aldrig iväg till denna domän, för SMTP-servern antog att domänen var lokal, och skulle hanteras av den lokala mailservern. Så, för att tillämpa detta för din del blir det såhär: Din domän example.com ligger hos Loopia. Men eposthanteringen för example.com ligger hos Google Apps. Personen "h*n" använder Loopias SMTP-server, och de har konfigurerat sin SMTP-server att inte skicka ut mail som de tycker ska hanteras "lokalt". Lite otydlig förklaring, men jag hoppas det gick fram ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur lång tid har det gått sen mailet skickades?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bland skräpposten finns de inte. Ska kolla upp vilken ISP h*n har. Det kan kanske vara någon lite mindre.
Hoppas verkligen det är något enkelt strul. Fatta att jag bli alldeles knäpp när det händer med just dessa mail av alla tusentals man fått... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det en domän som du själv äger eller är det typ gmail eller hotmail?
En rätt långsökt grej som har hänt mig, 1996 så hade vi våra domäner hos Tele2 och vi flyttade dem utan att säga till Tele2. Alla som då skickade mail via Tele2 hamnade helt fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Rent generellt, en notering om e-post protokollet:
Det är ett pratigt protokoll. Först frågar klienten om det finns några brev, sen laddar klienten ner breven från server till klient. sen ber klienten servern att ta bort breven EFTER de har blivit nerladdade. Så.... om någon nu skulle vilja smyga och läsa post i hemlighet, då skulle det vara rätt korkat att FÖRST ladda ner breven OCH SEN dessutom ta bort dom! Det skulle räcka med att ladda ner breven och du skulle inte märka något. Troligen är det ingen som smyger på dig och tömmer din låda, eftersom det är så uppenbart. När du märker att brev försvinner så slutar ni att ha kontakt den vägen. Ska man nu smyga på en person och har hittat ett sätt som fungerar, då vore det ju enormt korkat att upplysa personen man smyger på att "jag kan sabba dina e-post från en annan person". *** Om du är paranoid, och det kan man vara, så ska du kommunicera på annat sätt än via e-post. Även vanliga vykort är säkrare än e-post... de kräver i alla fall fysisk närvaro! *** Det är rätt många som har anledning att vara paranoida, en aning i alla fall. Alla börsnoterade företag, alla idémakare som skickar tankar kors och tvärs... Fler borde vara paranoida! :-) Detta var lite kuriosa. Just ditt specifika fall kan jag inte uttala mig om. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle ta kontakt med din leverantör av epost och be dom skicka ett utdrag på de ipadresser som kollat ditt mailkonto den senaste veckan typ så kan du jämföra med dina egna ipadresser. En del mailservar har avlyssning/"intercept" så du kan bli noterad när någon läser epost på ditt konto, du kan då få den rapporten automatiskt till ett annat mail alternativt med sms.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|