FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjohej!
Söker lite tips och råd om vägar att gå.. Jag har en medietekniks utbildning på över 180 högskolepoäng i bagaget och söker en del jobb på via flera jobbförmedlingssajter. Problemet är att dom flesta jobben kräver folk med arbetslivserfarenhet. Jag har pluggat heltid hela mitt liv så det har jag ju inte. Smått frustrerande.. Det jag sysslar med just nu är Actionscript, PHP o MySQL, HTML och CSS. html o css är jag ju säker på, har hållt på med det sen åttonde klass. php har jag kommit i kontakt med under utbildningen och via mitt exjobb som jag håller på och gör klart just nu. Själv är jag sugen på att bli kung på actionscript men det är ju inga som söker Juniorer känns det som, de flesta vill ha folk med flera års erfarenhet. Ni som har lite mer erfarenhet och jobbar heltid som kodare/utvecklare.. Har ni några tips på vägar jag kan gå? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Norge har en fin arbetsmarknad, om du står ut med språket och dyra matpriser
![]() Lättare att få jobb utan erfarenhet, dom lär helt enkelt upp dig från grunden ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Leta upp företag du tycker ser intressanta ut och skicka iväg CV, personligt brev och förklara varför du just söker jobb hos dem, antingen på mail eller vanlig post även om de inte söker folk. Jag har personligen sparat alla ansökningar vi har fått. Även fast det inte kanske ger ett jobb imorgon så tror jag många sparar ansökningar för framtiden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Visst kan det vara svårt att konkurrera med personer med många års erfarenhet om du bara ser till teknisk kunskap. Försök att framhäva andra egenskaper. Exempelvis att du är grymt ambitiös, har lätt för att lära dig, är lyhörd och bra på att snappa upp kunders och andra människors behov osv. "Rätt människa" behöver inte alltid vara den som knappat längst.
Precis som Urme skrev kan du kontakta företag själv, läs på om dem innan och berätta varför du vill jobba där och vad du hoppas kunna tillföra. Gå inte bara på de stora "drakarna" som syns och hörs mest (och förmodligen får 100 andra ansökningar) utan kika också på de lite mindre företagen som kanske inte får lika många ansökningar och förhoppningsvis istället känner sig lite smickrade för att de får uppmärksamhet på det sättet. Glöm inte att motivera varför du vill jobba just hos dem och koppla gärna det till något de skrivit på deras sida eller liknande som visar att du verkligen läst på om dem och inte bara slänger dig med gamla klyschor. Håll också kontakt med kursare och om du nu gör exjobbet för något företag. Mina två senaste jobb har jag fått genom kontakter jag fick när jag pluggade. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|