Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mina domännamn, annan ägare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-14, 16:44 #1
jonsson jonsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Den 18/12 köpte jag 3 st namn på Loopia som var lediga, betalade direkt

Den 28/12 köpte jag 1 st namn på Loopia som var ledigt, betalade direkt

Den 31/12 köpte jag 2 st namn på Loopia som var lediga, betalade direkt (dom var på samma faktura och blev registrerade samtidigt)

Allt skedde då jag var inloggad i min kontrollpanel.

Nöjd hittar jag dom när jag loggar in i min kontrollpanel, och jag kan skapa mail, peka om, skapa egen hemkatalog mm

Nu när man kollar Whois, då står ett företag i England som holder/kontaktperson på alla namn. Vid kontakt med IIS kollade jag tidpunkterna.
Namnen har blivit registrerade vid samma tidpunkter, dom två sistnämnda som jag tog och betalade samtidigt vart registrerade på exakt samma klockslag. Hos Loopia.

Sannolikheten att någon i England har registrerat samma domäner exakt samma tidpunkter måste ju vara minimal. Namnen har dessutom ingen alls likhet eller koppling. Inte heller till Englandsföretaget

Varken Loopia eller IIS har kunnat ge mig ett svar vad som skett, vad kan ha hänt? Nu kan ju "innehavaren" logga in på IIS och flytta namnserver eller så
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 17:40 #2
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Mycket flitig postare

Låter väldigt otrevligt. Vilka är domännamnen, eller annars, vad heter det engelska bolaget?

Edit: Det är inte så att det är namn som precis har släppts från karantän eller dylikt? När utgågna domäner släpps och blir registrerade via en snapbacktjänst kan de stå som lediga ett tag efter när man söker på t.ex. loopia.

Nu när du säger det så har jag faktiskt varit med om samma sak på Loopia, då gällde det dock en .com, som förmodligen blev taste:ad för den släpptes efter några månader.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 18:15 #3
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar

Reg.datum: Aug 2007
Kanske du har en keylogger på datorn så någon finnig engelsman ser allt du gör.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 18:16 #4
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
1/ hur betalde du "direkt"? via PG/BG eller online med kort?
2/ har du fått bekräftelse på att domänen registrerats på dig?

Jag gissar dock att det engelska bolaget registrerade domänerna nån gång mellan tiden för din beställning och tiden för Loopias mottagande av betalning. Loopia registerar inte domänen förrän de har pengarna i handen.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 18:43 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Detta låter mycket märkligt.
Du skriver inte vilken TLD det handlar om, men då du hänvisar till IIS, bör det då vara tal om .se-domäner.
Byte av ägare av .se-domäner kan såvitt jag känner till endast göras idag med manuellt underskrivna dokument, vilket då skulle innebära att någon behövt förfalska din namnteckning för att göra ägarbytet.

För som du beskriver det, så är min erfarenhet att Loopia inte adderar domänen i din kontrollpanel, såvida inte registreringen genomförts
(sen kan själva aktiveringen av domänerna tydligen låsa sig i enskilda fall pga av gammal DNS-data som ligger och skräpar, så att Loopias personal manuellt behöver aktivera domänen åt dig)
Har domänen väl hamnat i ditt konto och det nu är ägarbytt, befarar jag att det engelska bolaget förfalskat och fört över domänen på sig.

MEN, jag har märkt lite guppighet hos Loopia senaste månaden, men betalningspartner som inte anropas, betalning som genomförs utan att domän registreras (kortbetalning för den som undrar), dns.loopia.se som periodvis inte varit nåbar mm mm dvs lite turbulens.
Det känns dock lite osannolikt att detta skulle kunna leda till att ägarbyten genomförs, så jag tippar på att domänen/domänerna på något sätt felaktigt lagts till i ditt konto utan att registrerats hos registret och att det engelska bolaget registrerat domänerna - utan vetskap om dina försök till samma sak.

Nu ska man ju också komma ihåg att det "väl aldrig" registrerats så många .se-domäner som under december månad, i synnerhet då hos Loopia som haft ett mycket kraftigt reducerat slutkundspris.
Så är det "hyfsade" domännamn, så är det ju inte helt otroligt att flera försökt registrera ett och samma domännamn.

..men det hela låter mycket märkligt..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 20:06 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Domännamnen läggs till i kontrollpanelen så fort man beställt dem, men med olika status (exempelvis "inväntar betalning" eller "kommer att registreras inom kort").
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 20:21 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by oskarg@Jan 14 2009, 21:06
Domännamnen läggs till i kontrollpanelen så fort man beställt dem, men med olika status (exempelvis "inväntar betalning" eller "kommer att registreras inom kort").
Det är nog rätt, men det gör ju (såvida Loopias system fungerar som det ska) så att det inte finns möjlighet för annan Loopiakund att registrera samma domän.
Jag har dock för vana att betala faktura omgående när den dimper ner, för att just ha möjligheten att administrera domänen som jag vill - vilket inte fungerar om den inte är registrerad och delegerad.
Men att de läggs upp i kontot stämmer nog - my bad.

Det pekar ju isf på att någon skulle förfalskat ett ägarbyte om båda registreringarna skett genom Loopia - eller också ett mycket tråkigt missöde i Loopias system.. gissar att vi får veta vad inom kort.
Oläst 2009-01-14, 21:13 #8
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Jag fick precis tillbaka en slant från one.com som trodde sig ha registrerat ett domännamn för mig men som inte lyckades. Tydligen är det som ni säger att register och sånt inte alltid uppdateras i realtid.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 21:23 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Jo direktbetalning med kort, 2 sek efter att fakturan kom
Citat:
via en snapbacktjänst
snapback, har Loopia sånt? Domänerna är regade via Loopia, även engelsmannens registrering skedde via Loopia

Något måste vara fel, eftersom det inte är några toppnamn, de 4 första är inom livsmedel, de 2 sista har inget alls med mat att göra. Dom ploppade alla in snabbt på panelen.

Det var när jag kontaktade Loopiasupport om webbhotelskonto(ett annat namn jag uppgraderade) som det kom fram att inte jag stod som ägare) Nåt annat konstigt kunde dom inte se, utan ring IIS sa dom. Inget vettig där heller, förutom att dom kunde säga exakta tidpunkter för registrering.

Visst kan nån annan snappa namn, men sex st på identisk tidpunkt olika dagar??
jonsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 21:55 #10
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by jonsson@Jan 14 2009, 22:23
Citat:
Jo direktbetalning med kort, 2 sek efter att fakturan kom
Citat:
via en snapbacktjänst
snapback, har Loopia sånt? Domänerna är regade via Loopia, även engelsmannens registrering skedde via Loopia

Något måste vara fel, eftersom det inte är några toppnamn, de 4 första är inom livsmedel, de 2 sista har inget alls med mat att göra. Dom ploppade alla in snabbt på panelen.

Det var när jag kontaktade Loopiasupport om webbhotelskonto(ett annat namn jag uppgraderade) som det kom fram att inte jag stod som ägare) Nåt annat konstigt kunde dom inte se, utan ring IIS sa dom. Inget vettig där heller, förutom att dom kunde säga exakta tidpunkter för registrering.

Visst kan nån annan snappa namn, men sex st på identisk tidpunkt olika dagar??
Jag har nu språkat med flera olika personer om just detta och det låter så extremt märkligt alltihopa - inte alls så att jag misstror dig på något sätt, men jag känner att det finns spärrar för att detta ska kunna ske i flera plan. Så det låter så osannolikt att det ska kunna ske.

Det är alltså 6 stycken .se-domäner det hela gäller?
Dessa är beställda och betalade vid tre olika tillfällen?
Både du och det engelska bolaget har agerat genom Loopia - EXTREMT märkligt!
Jag skulle uppskatta om du kan pm:a mig lite mer detaljer, så ska jag se vad jag kan få fram.

Det som är intressant för dig att kontrollera är:

1. Är kortbetalning dragen av Loopias betalningsleverantör från ditt kort vid dessa tillfällen?
OCH
2. Är betalning genomförd av Loopias betalningsleverantör från det engelska bolaget?
(Här borde det ABSOLUT ligga i Loopias intresse att vara dig behjälplig med ja/nej)

På #1 gissar jag JA och på #2 gissar jag NEJ, för jag tror mig förstå hur, vem och varför..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017