FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tittar på lite dedikerade servrar och har hittat några intressanta. Det finns en budget variant som har en AMD Sempron 3400+ och sen en som har en AMD Athlon 64 3000+. Prisskillnaden är ca 100:- per månad. Är det dumsnålt att ta den klenare eller märker man ingen skillnad mellan dom tro? Kan tillägga att annnars verkar dom vara identiska...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Svårt att svara på, beror väl lite på vad du tänker använda servern som. Det är ju samma som om du skulle ha en dator med de processorerna, skall du köra 3d applikationer och dylikt så vill du kanske ha en processor med mer kraft i än om du skall använda datorn att kolla mail med.
![]() Var har du kollat? I sverige eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har kollat hos lite olika men just dessa alternativen hittade jag hos leaseweb. Det som är lite oroande är att priserna är väligt bra och det brukar ju vara "man får vad man betalar för", samtidigt är det jag har hittat om dom väldigt positivt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Självklart är det alltid bättre ju mer pulver man har men är en sempron eller en Celeron värdelöst i en webbserver? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du är ute efter en budgetmaskin så spelar det inte så stor roll ändå. Susning.nu körs till exempel på en asgammal burk med Celeron-processor. Det beror helt på vad du räknar med för belastning, är det tunga SQL-frågor, statiska sidor, trög kod?
Ska du däremot ha väldigt många och/eller hårt belastade sajter vill du förmodligen titta på en häftigare maskin med stor cache. CPU-cachen kan spela roll i en webbserver också, särskilt om det är dynamiska sidor. Men för det mesta kan du köra på nästan vad som helst. Eftersom jag är snål skulle jag, om jag definitivt skulle ha en dedicerad server, valt den lite billigare. Det handlar ju ändå om en dryg tusenlapp på ett år. Men det beror också på hur lätt det är att uppgradera/flytta till en ny om lasten kräver det (börjar du få lastproblem vill du förmodligen ändå göra en större uppgradering än så där). Är det väldigt små prestandaskillnader skulle jag alltså valt den billigare. Det billigaste är annars om du köper och driftar maskinen själv i någon co-location-hall. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|