Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lösenordsskyddad leveransmapp på server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-15, 10:21 #1
erikcronberg erikcronberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
erikcronberg erikcronberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
Hej, jag vill ha en mapp på min server där mina kunder utan egen server kan hämta original (tunga bilder i råformat) och vill att de ska behöva ha ett lösenord för det, ännu bättre om jag kunde skapa en profil till varje kund..

Men, det ska vara väldigt enkelt, det handlar mest om att det bara är de som ska ha tillgång till original, jag vill inte hålla på och konfigurera något i en mindre evighet, vad har jag för alternativ?
erikcronberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 11:01 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Förenklar om du skriver vilket OS du kör.
Annars är en ftp-server som du konfigurerar så att användarna bara har tillgång till sin egen mapp en lagom lösning på din nivå. Borde finnas gratis- eller billiga alternativ för alla os.
Har du ett webhotell så finns antagligen ftp-server som tillval. Det är nog allra enklast, men då måste du ladda upp materialet först
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 21:49 #3
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
filezilla server rekommenderar jag för windows
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 14:32 #4

Alla gillar inte ftp. Många fotografer just som tycker att kunderna klagar på avbrutna nedladdningar.
Har man en server med fast ip redan så kan man installera apache och sedan upprätta de kataloger som behövs, samt förse dem med en .htaccess-fil som gör det möjligt att utkräva ett användarnamn och lösenord för varje katalog. Sen är det bara att fylla på med filer från servern.
Antar att du kör windows, så sök på apache och sen läser du denna sida för att hantera användarnamn/lösenord i apache för windows:
http://www.gilbertson.nu/021.htm
Där står en massa men leta dig fram till listningar och lösenord

innan du öppnar för trafik via brandväggen så kolla att bara de lösenordsskyddade mapparna visas.
Nu får varje användare en adress till sin mapp, till exempel http://123.45.6.78/lennart/
Observera att med denna lösning kan inte användarna lägga upp filer, utan bara tanka ner.
Oläst 2008-12-17, 00:31 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Jag håller med Magnus här. FTP är det vanligaste och det är få fotografer som inte känner till det. Jag skulle ge varje fotograf ett eget konto och således en egen mapp på FTPn där dom kan skapa egna undermappar för varje projekt. Filezilla är en trevlig gratisserver om du som sagt va kör windows. Linux är vsftpd den trevligaste tycker jag.

Annars finns det "media assets librarys" där du kan få thumbnails och metataggar osv. Men det kanske är lite överkurs.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 00:51 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by studiox@Dec 17 2008, 01:31
Jag håller med Magnus här. FTP är det vanligaste och det är få fotografer som inte känner till det.
Du borde läsa Magnus andra inlägg.

FTP-protokollet är verkligen kasst. Eftersom det kör på två portar ställer det ofta till trassel med brandväggar, speciellt om klienten råkar köra aktiv FTP. Det kan kräva mycket support.

Jag föredrar SCP (finns till Windows i form av WinSCP, finns även stöd för det i Filezilla för både klient och server under namnet SFTP. Många Linuxdistar har inbyggt stöd). SCP-protokollet går över SSH och är därmed både krypterat och går på en enda port. Jag lämnar till någon annan att bedöma hur realistiskt det är att införa, men jag skulle tro att de flesta kan lära sig WinSCP fort. Tröskeln är inte större än till FTP för användaren.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-17, 09:04 #7

Bygger nu en webbaserad leveranssida för en fotograf i bekanskapskretsen. Hans kunder föredrar det framför ftp.
Grejen är att de laddar ner bilderna på ftp utan att kolla dem, packar upp nästa dag och ser att bilden/arkivet är korrupt. Då är det panik och så ringer de hem till honom och det blir en massa krångel. laddar man ner via webbläsaren som visar bilden ser man att bilden finns och fungerar innan nedladdning.
Fungerar inte med råformat (.RAW) men han levererar jpeg i hög kvalitet och det fungerar utmärkt.
Oläst 2008-12-17, 09:24 #8
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Kan du förklara vad som inte fungerar med råformat? Bara att kunden inte kan förhandsvisa bilden?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017