FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Först vill jag säga att det inte gäller CK utan ett annat varumärke, men jag har valt CK som exempel. Jag vill alltså registrera en .info adress för att där beskriva falska märkesprodukter och hur man ser skillnaden på dessa och de äkta. Min baktanke är förstås att diskret länka till min e-butik som säljer äkta varor, men som inte är en auktoriserad återförsäljare.. Min fråga är om det finns någa legala synpunkter på användningen av Calvin Klein i domännamnet ? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Att V&S snodde absolut.nu av en bekant till mig kan väl ge dig en ledtråd...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Denna site ska i huvudsak bestå av information och reklam för produkten, hjälper inte det ? .info
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle inte tro att det hjälper.
Så länge det inte finns något kontrak skrivet mellan dig och CK så kommer de nog försöka skydda sitt varumärke vad sidan än innehåller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det värt att chansa eller kan man vänta sig en stämning ? Gör jag något olagligt ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det finns väl "ond tro" såväl som "god tro". Då det inte är frågan om att smutskasta märket utan snarare att informera om hur man känner igen kopior (vilket ligger i CK's intresse) så gissar jag att det är av god tro. Däremot så vill nog inte CK ha en site som indirekt handlar om deras produkter och som dom inte har kontroll över, vare sig det är bra eller dåligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
I och med att du då tjänar pengar på sajten genom länkning till din e-butik så finns det juridiskt stöd för att kräva dig på skadestånd iomed att det då handlar om varumärkesintrång och/eller renommésnyltning. Hur mycket skadeståndskravet hamnar på beror som du förstår på företaget som stämmer dig. Detta är rent teoretiskt.
Så länge företaget inte vill statuera exempel eller verkligen anser sig fått sitt namn smutskastat och/eller förlorat intäkter på ditt tilltag brukar de dock vanligtvis nöja sig med att kräva domänen av dig.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för alla svar!
Jag kommer att använda ett annat namn helt enkelt, vill inte göra intrång på deras varumärke. -Micke |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|